IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

3 eвро цента на километър, за да караш по пътищата?

Една европейска страна вече въвежда плащане според пробега, и други ще я последват

Моделът за финансиране на пътищата отново е в центъра на разгорещени дебати в Испания. SEOPAN, Асоциацията на концесионните компании за строителство и инфраструктура, предложи нещо, което нарече "устойчив модел за финансиране на испанските пътища". Всъщност това е такса от 0,03 евро/км за леки превозни средства и 0,14 евро/км за тежкотоварни.


Испания


Според SEOPAN, на "Испания се падат 68% от километрите безплатни магистрали в цяла Европа, което означава, че испанците плащат, за да пътуват в други страни, докато чужденците използват местната мрежа, без да допринасят за нейната поддръжка". Освен това, асоциацията посочва, докато потребителите на железопътен, морски и въздушен транспорт плащат такси за ползване на тази инфраструктура, автомобилният транспорт не подлежи на такова.

Според данни на асоциацията, в пътната мрежа на страната има инвестиционен недостиг от 11.5 милиарда евро. "В момента поддръжката на испанската пътна мрежа се финансира почти изключително от публичния бюджет, което означава, че цялата икономическа тежест пада върху данъкоплатеца, независимо от използването на инфраструктурата, което намалява публичните ресурси, отпускани за основни области като пенсии, здравеопазване и образование", обяснява организацията.


Испания


SEOPAN предлага ценовия модел да бъде приложен за 13 674 км междуградски магистрали, които в момента са безплатни. Ако таксите бъдат въведени, това ще генерира общи приходи в размер на 143 милиарда евро за 25 години (5,72 милиарда евро годишно), с икономии от публични разходи в размер на 41,038 милиарда евро.

В продължение на няколко години системата "плащане при ползване" за магистрали и шосета в Испания е обект на отлагане, тестове и много дебати. Правителството искаше да внедри модел за поддръжка на пътната мрежа, но той бързо трябваше да бъде замразен поради социална и политическа опозиция. Вместо това бяха създадени ZFE (зони за временно плащане), с ограничения за влизане на най-замърсяващите превозни средства в градовете.

Въвеждането на такси за изминато разстояние се обсъждат от много други държави, като Великобритания и Нидерландия. Причината не е в недостиг на средства за поддръжка, а в постепенното намаляване на приходите на хазната от акциза върху горивата, свързано с растящия дял на електромобилите по пътищата. 

  

0 от 500
  • #7
    33 rate up comment 23 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Да ви го кажа ли пак?! ЕС се превръща в луксозен фашистки концлагер! А вие сте само материалът за газовата камера!
  • #6
    37 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Свободното движение на хора, стоки, услуги и капитали почва да става само декларативен лозунг. Скоро време ще ни откажат от всичко с тия цени.
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Конкретно за Германия, съм убеден, че ако вкарат такси, ще колабира инфраструктурата около магистралите, защото дори и първокласни, пътищата едно че няма да могат да поемат трафика, а и друго, че минават през ужасно много населени места. Франция и Италия в това отношение са по добре, за Испания вече споделих.
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    3, да, дори не им разрешиха да премахнат данъка, точно поради тази причина. За Испания, си прав, но все още има такива около Мадрид, Малага, както и към Андора (но те имат и паралелен безплатен вариант)
  • #3
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    2-ри, на гермнците им скочиха защото искаха таксите да важат само за чужди граждани и ги обявиха в дискриминация. В Испани в последните години , участъци, които бяха с такса вече са безплатни, поне в Каталуния, около Барселона. За други региони не мога да кажа.
  • #2
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Факт е, че Испания има страхонта пътна мрежа (там дори понякога не правиш разлиака дали е първокласен AV или магистрала АР, ако не видиш означението) и при това 90% е безплатна.Kато изключим трафика около градовете, пътищата им са празни (повече камиони). Цената, която предлагат е ок, предвид, че Франция е 1Евро ня 10км (около). Но, когато Германия каза че иска да въвежда платени магистраи, целия ЕС скочи...
  • #1
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    а тротоарите кога