Моделът за финансиране на пътищата отново е в центъра на разгорещени дебати в Испания. SEOPAN, Асоциацията на концесионните компании за строителство и инфраструктура, предложи нещо, което нарече "устойчив модел за финансиране на испанските пътища". Всъщност това е такса от 0,03 евро/км за леки превозни средства и 0,14 евро/км за тежкотоварни.

Според SEOPAN, на "Испания се падат 68% от километрите безплатни магистрали в цяла Европа, което означава, че испанците плащат, за да пътуват в други страни, докато чужденците използват местната мрежа, без да допринасят за нейната поддръжка". Освен това, асоциацията посочва, докато потребителите на железопътен, морски и въздушен транспорт плащат такси за ползване на тази инфраструктура, автомобилният транспорт не подлежи на такова.
Според данни на асоциацията, в пътната мрежа на страната има инвестиционен недостиг от 11.5 милиарда евро. "В момента поддръжката на испанската пътна мрежа се финансира почти изключително от публичния бюджет, което означава, че цялата икономическа тежест пада върху данъкоплатеца, независимо от използването на инфраструктурата, което намалява публичните ресурси, отпускани за основни области като пенсии, здравеопазване и образование", обяснява организацията.

SEOPAN предлага ценовия модел да бъде приложен за 13 674 км междуградски магистрали, които в момента са безплатни. Ако таксите бъдат въведени, това ще генерира общи приходи в размер на 143 милиарда евро за 25 години (5,72 милиарда евро годишно), с икономии от публични разходи в размер на 41,038 милиарда евро.
В продължение на няколко години системата "плащане при ползване" за магистрали и шосета в Испания е обект на отлагане, тестове и много дебати. Правителството искаше да внедри модел за поддръжка на пътната мрежа, но той бързо трябваше да бъде замразен поради социална и политическа опозиция. Вместо това бяха създадени ZFE (зони за временно плащане), с ограничения за влизане на най-замърсяващите превозни средства в градовете.
Въвеждането на такси за изминато разстояние се обсъждат от много други държави, като Великобритания и Нидерландия. Причината не е в недостиг на средства за поддръжка, а в постепенното намаляване на приходите на хазната от акциза върху горивата, свързано с растящия дял на електромобилите по пътищата.


0