IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

3 eвро цента на километър, за да караш по пътищата?

Една европейска страна вече въвежда плащане според пробега, и други ще я последват

Моделът за финансиране на пътищата отново е в центъра на разгорещени дебати в Испания. SEOPAN, Асоциацията на концесионните компании за строителство и инфраструктура, предложи нещо, което нарече "устойчив модел за финансиране на испанските пътища". Всъщност това е такса от 0,03 евро/км за леки превозни средства и 0,14 евро/км за тежкотоварни.


Испания


Според SEOPAN, на "Испания се падат 68% от километрите безплатни магистрали в цяла Европа, което означава, че испанците плащат, за да пътуват в други страни, докато чужденците използват местната мрежа, без да допринасят за нейната поддръжка". Освен това, асоциацията посочва, докато потребителите на железопътен, морски и въздушен транспорт плащат такси за ползване на тази инфраструктура, автомобилният транспорт не подлежи на такова.

Според данни на асоциацията, в пътната мрежа на страната има инвестиционен недостиг от 11.5 милиарда евро. "В момента поддръжката на испанската пътна мрежа се финансира почти изключително от публичния бюджет, което означава, че цялата икономическа тежест пада върху данъкоплатеца, независимо от използването на инфраструктурата, което намалява публичните ресурси, отпускани за основни области като пенсии, здравеопазване и образование", обяснява организацията.


Испания


SEOPAN предлага ценовия модел да бъде приложен за 13 674 км междуградски магистрали, които в момента са безплатни. Ако таксите бъдат въведени, това ще генерира общи приходи в размер на 143 милиарда евро за 25 години (5,72 милиарда евро годишно), с икономии от публични разходи в размер на 41,038 милиарда евро.

В продължение на няколко години системата "плащане при ползване" за магистрали и шосета в Испания е обект на отлагане, тестове и много дебати. Правителството искаше да внедри модел за поддръжка на пътната мрежа, но той бързо трябваше да бъде замразен поради социална и политическа опозиция. Вместо това бяха създадени ZFE (зони за временно плащане), с ограничения за влизане на най-замърсяващите превозни средства в градовете.

Въвеждането на такси за изминато разстояние се обсъждат от много други държави, като Великобритания и Нидерландия. Причината не е в недостиг на средства за поддръжка, а в постепенното намаляване на приходите на хазната от акциза върху горивата, свързано с растящия дял на електромобилите по пътищата. 

  

0 от 500
  • #17
    32 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    И в Испания министри си подават оставката при първата издънка и скандал, не като тук наглостта им няма граници. Никой не ги иска те окупирали властта и ще си правят каквото искат, че и волята на обществото незачетена.Самозабравила се наглост.Данък МПС няма никъде в 22-24 държави в ЕС няма и висене в КАТ за регистрация на кола и занимавка с безумната им администрация, за храненето на която е целият камшик данъци МПС. Щото т'ва са им жените, чинките, лелите и сестрите навързани като кренвирши
  • #16
    27 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Ег*ати наглостта.. в България не само че се смучат таксите от винетки и пътищата се поддържат с евро субсидии, и безобразното им крадене и умопобъркания щат в бюрократично административната каста, в лицето на цялата държавна администрация, нямат аналог.И да вземат да кажат в коя държава в ЕС има римската балтия ДАНЪК МПС. ЩОТО в чужбина колите имат преглед, застраховка на колата (ама реална) и пътна такса за годината. Наглостта данък ДАЙ ЧЕ Я ИМАШ, ТОВА ГО НЯМА НИКЪДЕ в ЕС вкл в US!
  • #15
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Валентин ( преди 4 месеца )
    А у нас камионите плащат 1 лев на километър за да преминат по "пътищата" на герб и асфалт паша и ако не катастрофират то задължително камиона се потрошава ,няма никъде подобно нещо за румодоюища да се плаща
  • #14
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    12-ти, нещо ме съмнява цената на каското(425 евро- явно е частично или става дума само "гражданска отговорност") , пък било то и със самоучастие от 300 евро. Данъка си е нормален , в някой държави, като Германия(гледа се кубатурата и вредните емисии), това на колко години е колата е без значение- от момента , в който е регистрирана , докато е в Германия данъка е един и същ.
  • #13
    19 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    пак НОВИ данъци и такси и най-важното е че половината се припокриват. ами тези 60 процента акцизи върху горивата къде отиват? Че и ДДС плащаш върху акцизите!? същото е при алкохола- яко акцизи и ДДС. Парите от глобите нали за пътища ги ползват , ама все не им стигат.
  • #12
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    От 15 години живея в испания и всеки път когато карам навън - франция , германия , италия даже швейцария се убеждавам че испанските магистрали са най поддържаните. Колко струва това на обикновения човек? Годишен (пътен ) данък за 3 годишна семейна кола -58 евро, каско с 300 евро доплащане - 425 евро, технически преглед (след 4тата година през 2 години) -48 евро. Пробвах пратените магистрали но няма разлика. Навигацията ги избягва, времето е същото
  • #11
    17 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Е тогава да махнат акциза върху горивата щом това е проблема.. ако вместо 1,20 евро за литър дизел плащам 80 цента тая такса ще е ок.
  • #10
    12 rate up comment 11 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Да ти го кажем ли пак! КАТО ВЯТЪРА! Имам си държава и не съм чуждопоклонник! Смятам да поостана и да направя каквото мога, да изритам фашистите, а ти си свободен да ходиш заедно с тях!
  • #9
    13 rate up comment 14 rate down comment
    До #7 ( преди 4 месеца )
    Да ти кажем ли пак? Имаш възможност, дори си официално поканен, да напуснеш лошият ЕС и да се преселил в раша.
  • #8
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    6-ти, разбирам ти гледната точнка, но свободото не означава безплатно. НО ми е направило впечатлениет, че където магистралите са платени са отлични. Френските и испанските са в пъти по добри от немските (е лошото е че са спънати). Т.е таксите отиват за поддръжка и развитие. В Германия лека по лека стават доста зле поддържани, защото парите от данък "кола" отиват.. по други направления.