IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Революция: Водородът става по-евтин от природния газ?

Нова технология, разчитаща на микроби, започна производство в Калифорния

Специално подбрани микроорганизми са в състояние да произвеждат чист водород на цена под тази на природния газ, твърди стартъп от Хюстън, който вече сключи първия си договор за реално приложение на технологията. Компанията Gold H2 започва да експлоатира изоставени петролни кладенци в басейна Сан Хоакин в Калифорния, съобщава Bloomberg NEF. Там нейните патентовани комбинации от микроби и химически агенти превръщат непотребните остатъци от нефт в чист водород, който може да се използва от множество индустрии - от стоманодобивните предприятия до големите камиони, самолети и кораби. 
   
   
Gold H2, водород, чист водород, златен водород
Снимки: Gold H2
   
     
Водородът отдавна изглежда привлекателна алтернатива на днешните изкопаеми горива, защото изгаря без вредни емисии, и освен това може да е удобно средство за съхранение на енергията от възобновяеми източници. Основният проблем е, че използваните промишлени методи за производството му са доста замърсяващи и изискват изкопаеми горива. Добивът чрез електролиза пък е чист, но се нуждае от много енергия, което оскъпява силно получения водород. Преди година Automеdia.bg тества водородно BMW X5 във Виена, където цената за зареждане на зелен водород бе 24 евро за килограм. В това е калкулирана и високата стойност на зарядната инфраструктура, разбира се, но и самият водород си остава твърде скъп, със себестойност между 4 и 14 евро на килограм в зависимост от източника на използваната енергия. 
   
   
Gold H2, водород, чист водород, златен водород
   
          
Вместо това, Gold H2 използва комбинация от различни микроби и хранителни вещества. Тя може да се прилага в почти изчерпани петролни находища, превръщайки неизползваемите остатъци нефт във водород, който компанията може да изпомпва към повърхността. Според главния изпълнителен директор Прадийб Секон, това може да става при цени от около 50 щатски цента на килограм - от 8 до 30 пъти по-евтино от сегашния добив чрез електролиза, и дори по-евтино от добиването на природен газ. Процесът не е с напълно нулеви емисии - за да пречисти получения водород, компанията все пак отделя известно количество парникови емисии. Но според Секон те са горе-долу същите като при производство чрез електролиза, и по-ниски от тези при петролния газ. 
   
    
Gold H2, водород, чист водород, златен водород
   
        
Gold H2 планира да започне експлоатацията на второ изоставено петролно поле наесен в Тексас, и междувременно търси възможности да разшири дейността си в Европа, Близкия Изток и Бразилия.

Най-голямата пречка е именно чистотата на получения водород - за момента тя е едва около 40%, което е "изключително нисък показател" според експерта на Bloomberg NEF Мусфика Миши. Премахването на останалите газове от получения продукт на приемлива цена е сложна задача, но напълно разрешима, твърди Секон.
  
   

0 от 500
  • #8
    9 rate up comment 1 rate down comment
    До 6 ( преди 1 седмица )
    Да знаеш едно време във вестник "Работническо дело" за какви иновации и прогрес пишеха, че се случва и в България, и в СССР, в целия СИВ и колко е зле "Прогнилият Запад". Мани, мани, номер едно бяхме... Докато се оказа, че не сме.
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    sameman ( преди 1 седмица )
    Не само Тойота развиват водородната технология. Такива официално са BMW, както и Hyndai, евроятно има и други. Всяка иновативна технология в началото е по-скъпа и е със силно ограничен пазар.
  • #6
    4 rate up comment 9 rate down comment
    vlastanа ( преди 1 седмица )
    За Китай чета много повече иновации и то във всякакви е области - термоядрена енергетика,изтребители шесто поколение които вече летят,открития във всякакви науки,най-големия ВЕЦ,сега в Тибет ще правят още по-голям,даже пишеше ,че са направили един 3Д принтиран,без човешки труд ,изцяло с роботи,може да е лъжа,най -големия телескоп,имат МагЛев влак действащ и си пътуват с него и още ,и още .Наночипове,телефони и какво ли не щеш и не са заплашени от фалит
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До три и четири ( преди 1 седмица )
    Не се ентусиазирайте толкова! Обърнете внимание на статията. И сега водородът струва четири евро за производство и 24 евро на колонката. 10-20 евро се плаща само за зарядната станция, Това са от 20 до 40 лв за 100 км, ако подаряват без пари водорода на зарядните станции, при положение че на бензин и дизел ти излиза 15 лв. Е колко да е революционно, Ако цената на водорода на колонката падне на 20 евро за килограм от сегашните 24?
  • #4
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Има едно единствено нещо което ми харесва в САЩ. От десетилетия в България слушам как САЩ утре ще фалират. Обаче винаги на всеки няколко години в САЩ се случва технически прогрес който ги дърпа напред. Така бе с шистовия нефт и газ. САЩ бяха вносител, станаха износител. Така бе с Тесла. Автомобилите от САЩ не се продаваха никъде, а Тесла няколко години ги върна на световната сцена. И сега с този евтин водород. Това е велика държава - да имаш иновации и технологии. А не бензиностанция с ракети.
  • #3
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Е, да, според Митьо Електроврачката, развитие и революционни пробиви са възможни и трябва да се търсят само при батериите. Всичко друго е безсмислено и пари на вятъра.
  • #2
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Нострадамус ( преди 1 седмица )
    Като съберат финансиране от шараните инвеститори Gold H2 рязко ще изчезнат.
  • #1
    6 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Преди тойоткаджийчетата да са припнали от превъзбуда, без дори да са прочели статията, да отбележа: технологията е с ограничено приложение, не може да произвежда големи количества и, на всичкото отгоре, не е готова. Този Н2, дори някога да започне да се произвежда, надали ще стигне до коли. Ще се използва в производството, където се използва от десетилетия.