IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.


бензин или дизел


В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.


бензин или дизел

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.


Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.


бензин или дизел


Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.


Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.


бензин или дизел


Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.


бензин или дизел


И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.


0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Хеми значи бензин ( преди 1 месец )
    Дизел хибрида тотална безсмислица не харчи по малко от бензин хибрид затова и тъ пите немци само го правят щото държат патента е скоро ще си бръшат затника с него
  • #12
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дизелът е за товари и за дълъг път. За града - бензин.
  • #11
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-добре за нисък разход на гориво е бензи с газ.
  • #10
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ленд Крузера е 3.0ТД и харчи 12 на 100. Старото ми Паджеро 2.5ТД харчи 11 на 100. Реален разход. Ако бяха бензинови версии щяха да харчат над 15 Японеца е преценил че за да вървят тия джипки като хората с бензинов двигател трябва да има обем. Бензиновия Крузер е 4.0. Бензиново Паджеро 3.8 И двете са лами. Дизела е по поносим и имаш тяга в ниските обороти където се ползва най много. За леките коли е без значение. По добре бензин. Нещо 1.5 е достатъчно. Ама за джип и бус не става. Мъка.
  • #9
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    За лека семейна кола само бензинов хибрид.За товарни и лекотоварни за работа само дизел.
  • #8
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Мдаа ( преди 1 месец )
    Само да вметна, че Пежо/Ситроен доста отдавна правиха дизел хибрид, стига с тия японци.
  • #7
    3 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Истината и реалността са съвсем прости. Всичките двигатели се правят в Китай ( европейци, японци, корейци, американци). Китайците дизел не използват за нищо. Големите им камиони и строителна техника са всички на ГАЗ, а напоследък и на ток. И за това няма кой да произвежда хибриди с дизел :)
  • #6
    16 rate up comment 8 rate down comment
    Пропов ( преди 1 месец )
    Дизелите като почнаха да ги кичат с турбини, чак тогава станаха що годе конглокентни на бензиновите. Ама пък подръжката и ремонтите поскъпват. Балъците си купуват TD щото да спестят от гориво. После ревът от ремонти, щото ги купуват вече умиращи на Х стотин хил. км. Дизела мачка окачването, разваля и пътното поведение, щото е много по тежък. Абе дизел в нормална кола до 1600 кг е като котва отпред. За кола дизела не би бил моят избор никога.
  • #5
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Нуди плаж ( преди 1 месец )
    Само да споделя, че бензиновия двигател се поддържа по-лесно и по-евтино....
  • #4
    15 rate up comment 11 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 месец )
    Бензиновият хибрид е по-елегантното решение. Не трака, не придърпва и е с много по-ниския реални вредни емисии.