IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Дизел или бензин – вечният спор продължава

С появата на хибридните технологии предимствата на едното гориво почти изчезват

Един от вечните спорове между шофьорите е кой е по-добрият вариант за един автомобил – бензинов или дизелов двигател. С навлизане на електрификацията фокусът сякаш се измести, но е факт, че повечето автомобили по пътищата все още разчитат на един от тези два вида гориво. И в двата случая то има както плюсове, така и минуси, категорични са експерти.


бензин или дизел


В исторически план дизеловите двигатели са имали висок въртящ момент. Това се дължи на високото средно ефективно налягане в цилиндъра. А то се оказва високо, защото горивото гори дълго време при почти постоянно и забележимо по-високо налягане.

В същото време максималната скорост на дизеловия двигател за лек автомобил не надвишава 4500 об/мин, докато дори „цивилните“ бензинови двигатели имат максимална мощност при 6000-6500 об/мин. В същото време спортните двигатели могат да се въртят повече от два пъти по-бързо.

Мощността е същата, въртящият момент не е

Ето защо бензиновият двигател, въпреки че има близка максималната мощност, изостава значително по въртящ момент в почти целия диапазон на скоростите на въртене. Външната характеристика на скоростта е зависимостта на мощността, въртящия момент или други характеристики от скоростта на коляновия вал при пълно подаване на гориво.

Между другото, разходът на гориво, когато двигателите работят в такива режими, може да бъде колосалните 60 литра на час или повече при максимална скорост.


бензин или дизел

Едно сравнение между двигатели на Volvo - вляво е показано как работи бензиновият B4204T306 с 249 к.с., поставян на XC40. Вдясно е дизеловият D4204T203 с 240 к.с., използван от XC90, като ясно се вижда разликата в максималния въртящ момент.


Разход на гориво на бензинови и дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са по-икономични по отношение на разхода на гориво, особено в частични режими, тъй като могат да работят с бедни смеси, когато количеството въздух в цилиндъра може да бъде 20 или 40 пъти по-голямо от количеството гориво – естествено, в масовата си част.

С такива съотношения, бензинов двигател, който изисква смес от 14,7:1, просто няма да може да работи поради невъзможността за запалване на прекалено бедна смес.

Дизеловият двигател също има по-висока степен на сгъстяване, което също осигурява висока мощност и ефективност. Тези мотори нямат дроселна клапа и затова пълненето на цилиндрите винаги е възможно най-високо. В този случай двигателят се управлява чрез регулиране на подаването на гориво. В бензиновите двигатели използваме дроселна клапа, която влошава пълненето на цилиндрите.


бензин или дизел


Дизеловите двигатели предизвикаха един от най-големите скандали в историята на автомобилната индустрия.


Защо дизелите не изместиха бензиновите двигатели

Доскоро почти половината от леките автомобили, продавани в европейските страни, бяха оборудвани с икономични дизелови двигатели. Но тогава се случи добре познатият „Дизелгейт“ и продажбите започнаха да намаляват. Но в страни с топъл климат, дизеловата кола е наистина много добра. И може би с течение на времето дизеловите автомобили щяха да надделеят, ако не се бяха появили…

Хибридните задвижвания

Новите технологии поддържат бензиновите двигатели на повърхността. Малките и дори сравнително големите хибридни автомобили са оборудвани с бензинови двигатели. И ако по времето на първата Toyota Prius това не са били особено сложни бензинови двигатели с атмосферно пълнене, днес хибридните системи използват както директно впръскване, така и турбокомпресор. Като част от хибридна инсталация, бензиновите двигатели имат определени предимства. Те включват лесно стартиране при всяка разумна температура, ниски нива на шум и вибрации и, колкото и да е странно, много висока ефективност при работа в постоянен и оптимален режим.


бензин или дизел


Като пример могат да бъдат посочени все повечето серийни хибриди, които се появяват на пазара. При тях бензинов турбо двигател работи като генератор, който зарежда батериите. А последните захранват тяговите електродвигатели. Двигателят, сдвоен с генератор, работи в практически стационарен режим, което значително увеличава неговата издръжливост. В същотго време постоянният режим намалява разхода на гориво, който дори при 5-метров кросоувър с тегло над 2,5 тона е под 10 л/100 км.

Хибридни системи и дизел

Въпреки някои недостатъци, дизеловият двигател все пак успя да се „сприятели“ с хибрида, като това се случва предимно в търговския транспорт. Дизелови хибриди се инсталират в леки търговски камиони в Япония, които са особено разпространени в страната. Подразделението Hino на Toyota, например, има хибриден камион в своята гама - Hino 300 (на снимката), който има 4,0-литров дизелов двигател, батерия и електрически мотор.


бензин или дизел


И все пак – кой е по-добрият вариант?

Нито компресорното пълнене, нито системите за впръскване са направили бензиновите двигатели по-икономични или по-мощни от дизеловите двигатели, които отдавна са се сдобили с компресорно пълнене. Но с превръщането на бензиновите двигатели в част от хибридните силови агрегати, те излязоха напред. И тази комбинация от бензинов двигател с вътрешно горене, електрически мотор и батерия е днес най-мощната, икономична и обещаваща задвижваща система. Затова, в известен смисъл, бензиновият двигател е станал равен по мощност и икономичност на дизеловите двигатели.


0 от 500
  • #34
    0 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    книгата за рекорди Гинес сигурно има регистриан случай на човек стъпил на луната и боцнал знамето на оон така че не сме кварталната кръчма да сме на пета бира и да си разказваме градски легенди двигател на пет милиона с реално изминати километра по пътна инфраструктура без катитален ремонт няма и не може да има всичко е реклама на нескафе
  • #33
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    може и един ден преди полета да отидеш на летището да си пазиш ред да не отлети самолета преди теб но пътя до летището е съпоставим с този с който ти излизаш от софия и стъпваш на магистралята айде да се пробвате кой стига пръв от софия до плажа във вярна или бургас питай жена си или приятелката си дали е навита да се състезавате а който изгуби облога плаща цялата почивка
  • #32
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    аутомедия направете с екипа на колела видео тръгвайки от дома си от софия с такси до аерогарата качвате се в самолет кацате някъде около варна или бургас и после до плажа и който пръв разпъне хавлията печели приза другия участник тръгва с личен автомобил с двг а трети с електро автомобил четвърти участник ползва жп транспорт преди години и дърпате чертата като разходи и прекарановреме може и залози да приемате да изкарате от печелбата едно безгрижно лято и ние да си починем малко от статиите ви
  • #31
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 30 ( преди 4 дни )
    Абе кой как кара до Варна не го мисли толкова. Ти кажи от вас до Варна със самолет за 30 мин ли стигаш, или пътуването до и от летище, чекиране, качване, слизане, чакане се брои в някаква друга вселена?
  • #30
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    ти с автомобила си за час и половина ли стигаш до варна или тези 450 км три часа стъпка зад волана
  • #29
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Diesel само дънки ( преди 4 дни )
    Дизел бегачка нема,
  • #28
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Всеки майстор ще ви каже едно и също. Ако караш основно извънградско, нищо не може да бие дизела, няма бензин, няма хибриди. Ако караш основно градско на къси растояния, ти трябва бензинов двигател, просто дизела, за да работи перфектно, трябва да загрее а на къси растояния, това трудно може да стане.
  • #27
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    В книгата за рекорди Гинес е записан като рекордьор, с пробег от над 5,2 млн. км, бензинов автомобил, 1.8 двигател с 4 цилиндъра. Вие си пишете за дизел или 8, 12 или 480 цилиндрови бензинови двигатели. Истината и фактите сочат, че бензинът е много надежден двигател, като има не един или два примера, за милионни и с 4 или 5 цилиндъра.
  • #26
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Жоро ( преди 4 дни )
    Общо взето от инженерна гледна точка от статията излиза, че дизелът си е дизел. Само от политическа се оказва по-лошият вариант. А сложността на хибридната система, скъпите батерии и други компоненти елиминират постигнатите икономии при бензин-хибридите. В заключение - и бензин, и дизел, само да не е електричка. :)
  • #25
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 24 ( преди 4 дни )
    Виждаш ама до носа си - 30-40мин до летище София + 1 часа на летището преди полета на летището + 30 мин полет + 30мин от летище Варна до мястото където искаш да си във Варна - 2 часа и половина! + Неудобството да тръгваш когато "иска" самолета, а не ти - голяма далавера иначе е!