IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо поскъпват новите автомобили в Европа

Факторите са няколко, виновни са не само производителите

Проучване, проведено от Института за мобилност в преход (IMT) и фирмата C-Ways, идентифицира причините за увеличението на цените на новите автомобили в Европа от 2020 насам. Заключение е, че тази инфлация е многофакторна и не може да бъде приписана единствено на решение на производителите.


поскъпване, нови автомобили


Авторите на проучването са анализирали развитието на продажбите на каталожни цени за всички леки автомобили през последните пет години. За пример се посочва Франция, където цената на новите превозни средства се е увеличила с 6765 евро с ДДС между 2020 и 2024, което представлява увеличение от 24%. Половината от тази инфлация се дължи на самите производители, докато останалата част се разделя между регулаторните изисквания и цялостната стратегия на индустрията.

В проучването IMT-C-Ways се посочва, че инфлацията в цените на суровините, енергията или разходите за труд представлява по-малко от 6 %. Това е по-ниско от общата инфлация на потребителските стоки, която се равнява на около 10% през този период. Като се има предвид това, проучването показва, че не е било възможно да се изолира въздействието на европейския стандарт за борба със замърсяването Euro 6D Full (в сила от 2021) и това на регламента GSR 2 (добавяне на системи за безопасност), което е в сила от лятото на 2024. Всичко това налага внедряване на допълнително оборудване, разходите за което се поемат основно от крайния клиент.


поскъпване, нови автомобили


От няколко години европейският пазар е изправен пред спад в продажбите на нови автомобили. За да компенсира този спад, всеки производител е избрал да премести моделите си в по-висок сегмент, за да генерира по-високи маржове от всяко продадено превозно средство. Това се отразява преди всичко в намаляването на предлагането и продажбите на градски автомобили и увеличението на тези на по-големите превозни средства - основно SUV. В резултат на това делът на моделите от по-висок клас и/или по-добре оборудвани модели в търговския микс се увеличава и компенсира дефицита, причинен от общия спад на обема.

Това решение на производители води до общо увеличение на цените до 8%. Според проучването, проведено от IMT и C-Ways, връщането към "сегментен микс", типичен само за предходното десетилетие, би намалило средната цена с повече от 2000 евро, тоест с около 1/3 от увеличението през последните 4 години. Производителите също са използвали политиката на "ценова сила", която се състои в увеличение на цените за превозно средство със същия размер и двигател.


поскъпване, нови автомобили


Третата причина за покачването на цените на автомобилите се нарича "хибридизация" и включва както ефектите от публичните политики, така и стратегиите, възприети от различните марки, за да ги посрещнат. Така най-логично е гамата на производителите да бъде електрифицирана, за да отговаря на екологичните изисквания на европейските ангажименти в областта на климата. ЕС реши да забрани продажбите на нови автомобили, които отделят вредни емисии от 2035.

Още от 2020 обаче стандартът CAFE (Corporate Average Fuel Economy) налага специфични цели за емисиите на CO2 и ако той не бъде покрит, производителите плащат глоби. Тази рестриктивна регулация насърчава производителите да предлагат все повече и повече електрифицирани превозни средства, които почти винаги са по-скъпи.


поскъпване, нови автомобили


Проучването показва, че производителите досега са приели политики, които са несъвместими с ограниченията, които са им наложени. Те предпочитат да продават големи превозни средства и SUV, тъй като печелят най-много от тях. Така между 2020 и 2024 година средното тегло на превозно средство в Европа се е увеличила от 1365 на 1490 кг, което пречи на постигане на поставени стандарти за енергийна ефективност. Затова производителите масово електрифицират своите модели. Това налага добавяне на нови технологии, а те водят до увеличение на цените.

Оказва се също, че замяната на дизеловите двигатели във всички сегменти с хибридни двигатели не оказва влияние на цените, но в същото време plug-in хибридите и електрическите превозни средства допринасят за общото поскъпване. Сред причините е липсата на достъпна електрическа оферта и изборът на производителите да продават ориентирани към висок клас електрически превозни средства, като се залага на факта, че допълнителните разходи, предизвикани от тази технология, ще възпрат по-малко купувачи за по-скъпи превозни средства.


 

0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Даже когато една Toyota струва 100 000 лв , си заслужава всяка стотинка, защото те са инвестирани в сигурност и надежност чрез изпитани във времето технологии! Дори след 10 години Toyota запазва цената си и има най-ниска обезценка от всички марки. Дори понякога заради инфлацията можеш да я продадеш на по-висока цена отколкото си я купил, защото тези автомобили са високо оценени и търсени и на вторичния пазар!
  • #10
    2 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Хейтър си, разбира се! Как въобще си позволяваш да сравняваш най-качествената и най-надеждната марка в света с това недоразумение SKODA?
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тойота предлага Приус хибрид, сега не го предлагат,а предлагат по-скъпия, и то значително по-скъпия Plug in Prius,който гони цена 100 000лв, двойно на цената ,на която продаваха Приус!!! Дори Тойота говореше, че plug in хибридите не са удачни точно заради оскъпяването и трудната им продажба, когато германските марки залагаха на plug in, германските се провалиха,сега какво иска Тойота? Да печели много,а клиента да плаща за тия печалби,без да му предлага избор на задвижвания. Е така много сладко.
  • #8
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Как Тойота ти дава избор като сапунерката Ярис започва от 45000лв.???? При положение,че Фабия започва на цената на Айго 33000лв.? Какъв избор ти дава Шкода и какъв Тойота. Да, Шкода нямат модерни хибриди в тези класове, но предлагат по-достъпни автомобили и значи може,а Тойота не иска да предлага достъпни бензинови предложения, които предлагаше преди. Ярис 45000лв. е безобразие при положение,че Авенисис изключителен автомобил истински и комфортен започваше от 36 000лв, Безобразие за печалби
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не съм хейтър, напротив харесвам Тойота най-много, но вече Тойота не предлага по-достъпни коли в ЕС. Не предлагат бензинови версии на моделите си. Най-евтината Тойота Айго започва от 32000лва със 70 коня?? Моля?? Толкова струваше Корола със 100 коня. Сега Шкода предлага много по-смислен избор. Шкода Скала започва от 37000лва с 95 коня, може ли да сравниш Скала с табуретката Айго? Извинявай,но Фабия е от 33 000лв. с 80 коня. Откъде накъде Тойота иска такава цена за Айго? Ако не за печалби?
  • #6
    2 rate up comment 6 rate down comment
    До 4 ( преди 1 месец )
    Toyota е единствената компания която предлага на клиентите си всичко в менюто, от което спокойно могат да избират! Само и единствено Toyota в световен мащаб предлага абсолютно всички видове задвижвания! Ти си поредния хейтър!
  • #5
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз си купих но не от онези които продават почти двойна на това което в Китай, САЩ, Русия и т.н. като цени, за жалост повечето хора се набутват с нещо което струва реално 25к долара им го дават за 80к лева.
  • #4
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Парадоксално Тойота не продава Prius hybrid в ЕС, а само plug in hybrid, с което казва не ме интересува дали клиентите ще си купят по-изгодна модерна хибридна кола,а ме интересува да им наложа да си купят най-скъпата версия на хибрида, за да печели фирмата Тойота, а не клиента. Е това не е честна оферта. Преди Тойота предлагаше избор за клиентите. Сега и тя иска само печалба.
  • #3
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Никой не е принуден да седи в ЕС. Границите са отворени.
  • #2
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Защото има кой да ги купува дори и на тези цени. Пардон - да ги "лизингова" на тези цени. Защото почти никой не удря кеша на масата за нова кола. Ама то всеки сам си "преценя".