Над 400 000 евро за Ferrari, което дори не е част от лимитирана серия? Изглежда наистина твърде много, но в свят, в който всичко поскъпва благодарение на инфлацията, италианската марка може да си позволи за поиска подобна сума за кола като 296 Speciale. За сравнение, друга суперкола с подобно представяне - Lamborghini Huracan STO, през 2024 беше продадена за по-ниска цифра - 317 500 евро (с 22% по-малко).
Това се случва, защото Ferrari е не само автомобилна марка, но и истински символ на успех и ексклузивност за малкото клиенти - 13 752 през 2024, които могат да притежават и съответно да демонстрират едно истинско произведение на изкуството. Нещо повече - Ferrari, повече от всяка друга марка, изглежда имунизирана от кризи, причинени от мита или други проблеми. Съответно, това е най-ценната автомобилна марка в света с пазарна капитализация от 73 млрд евро и нетна печалба от 1,526 млрд евро през миналата година.
Цените на Ferrari се покачват много повече от инфлацията
Накратко, цените на спортните автомобили на марката се покачват повече от инфлацията, а Ferrari 296 Speciale е само пример за това как производителят от Маранело е напълно убеден, че всяка негова нова кола може да бъде продадена за кратко време, независимо от сумата. Нещо повече - клиентите са готови да чакат с години, за да получат такъв "специален" автомобил.
Ferrari 360 Challenge Stradale постави началото на серията от специални модели.
За да разбере по-добре как работи подобен подход на позициониране от страна на Ferrari, трябва да се види еволюцията на цените на специалните модели марката, започвайки от 360 Challenge Stradale, който е сред пионерите в това отношение. Когато излиза през 2003 година този автомобил струва 172 500 евро. Ако се сметне инфлацията за 22 години по данни на Италианския статистически институт, сега цената му трябва да бъде 254 955 евро. В списъка следват Ferrari 430 Scuderia - 208 800 евро през 2007 (285 584 евро сега), Ferrari 458 Speciale - 238 000 евро през 2013 (289 170 евро сега) и Ferrari 488 Pista - 296 000 евро през 2018 (351 944 евро сега).
В същото време Ferrari 296 Speciale, което ще излезе през 2026, ще има базова цена от 407 000 евро, което е със 136% повече от 360 Challenge Stradale през 2003. Дори с оглед на инфлацията, стойността на този автомобил сега би трябвало да е 254 955 евро, тоест новият модел е с цели 59% по-скъп.
Ferrari 296 Speciale ще излезе на пазара догодина на цена от 407 000 евро.
Друго сравнение - между цената на 296 Speciale и тази на неговия "най-сериозен предшественик" - Ferrari 488 Pista от 2018, подчертава увеличението на цените с 55 000 евро (над 100 000 евро без преоценка), което означава +15,6% за 7 години.
Ferrari - сигурен актив почти като златото
Ключова особеност на колите на Ferrari от специални или лимитирани серии, произвеждани за кратки периоди от време и разполагащи с повече мощност, е, че те отдавна са се превърнали в един вид безопасна инвестиция, тоест те са сигурен актив, който, който, подобно на златото, има тенденция да расте като стойност. Пример за това са сумите, за които са продадени на търг, някои от специалните модели на марката, предназначени за пътя или пистата.
Ferrari 488 Pista увеличава стойността си с повече от 100%
Споменатото вече 360 Challenge Stradale, купено за 172 500 евро през 2003, сега се продава поне за 400 000 евро, което означава увеличение на стойността със 127%. При останалите модели от списъка положението е подобно. Ferrari 430 Scuderia (208 000 евро като ново през 2007) сега струва 400 000 евро (+92%), Ferrari 458 Speciale (238 000 евро през 2007) - 600 000 евро (+152%), Ferrari 488 Pista (296 000 евро през 2018) - 600 000 евро (+102%).
Единственият проблем в случая може да бъде фактът, че препродажбата на някой от тези автомобили без одобрението на Ferrari, може да постави собственика в "черния списък" на марката и така да получи забрана за покупка на автомобил директно от италианската компания.
Ferrari 458 Speciale си остава един от най-желанието специални модели на марката.
Ferrari е най-скъпият европейски производител
Тази печеливша политика на покачване на цените без страх от това да се изплаши публиката се дължи на факта, че стойността на Ferrari в момента е близо 73 млрд евро. За сравнение, когато през 2015 година Ferrari се отделя от вече бившия концерн FCA и излиза на фондовите борси в Ню Йорк и Милано, цената на марката е 7,7 млрд евро. Това означава, че за малко повече от 9 години стойността на акциите на Ferrari е нараснала с 848%, или почти десетократно, като средният годишен растеж е склонен да се удвои (+94% средно).
Достатъчно е да се каже, че акция на Ferrari, закупена в началото на 2016 на борсата в Милано на 43 евро, сега е листната 410 евро и е отбелязала +853%. Същото дялово участие, което се предлага в края на 2015 за 52 долара на Нюйоркската фондова борса, сега се търгува на 464 долара, с ръст на стойността от 792%.
Класацията на автомобилните марки с най-висока капитализация също ни казва, че Tesla в момента е недостижима на върха със стойността си от 886 млрд. долара, но Ferrari се нарежда на пето място като цяло - първото на европейските производители и пред автомобилни групи като Mercedes и Volkswagen.
Печалбата на Ferrari също е нараснала наддавала през последните години, особено след като е била листната на фондовата борса - от 290 млн. евро през 2015 до 1.265 млрд. евро през 2024. Потресаващ ръст от 336%, откакто компанията е листната на борсата.