В Европа ще премахнем постепенно превозните средства с двигатели с вътрешно горене между 2033 и 2035 година. Това заяви още преди 4 години Клаус Целмер, главен директор по продажбите и маркетинга на Volkswagen през 2021. И това поне доскоро беше стратегията на германците - както като марка, така и като група. Да сложи край на бензиновите и дизеловите мотори.
Volkswagen ID.ERA - този SUV с удължаващ пробег (EREV) има комбиниран пробег от над 1000 км (цикъл CLTC) благодарение на своята EREV система.
Но нещата се променят. Посоката разкри на автомобилното изложение в Шанхай Мартин Сандер - член на борда на директорите на Volkswagen, отговарящ за продажбите и маркетинга. Той заяви пред Auto Express , че двигателят с вътрешно горене ще оцелее след 2030 година в електрическите автомобили с удължен пробег на Volkswagen Group.
Групата инвестира в хибридни системи с удължен пробег , която вижда като „стъпка“ към електрическите коли. „Мисля, че дълго време ще виждаме двигатели с вътрешно горене в нашите превозни средства, които служат за различна цел. Вярваме, че в Европа ще има място за удължаване на пробега по пътя към електрически превозни средства с батерии“, обясни Сандер.
„Тук, в Китай, ще имаме удължаващи пробега автомобили с евентуално 250-300 км. Бордовият двигател с вътрешно горене е по същество генератор за зареждане на батерията“, обясни Мартин Сандер. По този начин Volkswagen би могъл да възроди стара концепция, изоставена в Европа. Така ще продава автомобили с ниски емисии, преодолявайки страха или нежеланието на някои клиенти да купят към 100% електрически автомобили.
Електрическият автомобил с удължаващ пробег е на практика сериен хибриден автомобил. Тоест, кола, която се движи изключително с мощността, осигурявана от електрически(те) двигател(и). Електричеството може да идва от батерията, да се презарежда чрез щепсел или да се произвежда от двигател с вътрешно горене, действащ като генератор. Моторът на бензин или дизел не е свързан с колелата. Някои добре познати примери са дуетът Opel Ampera/Chevrolet Volt или Fisker Karma.
Концептуалният автомобил Volkswagen ID.Aura.
Защо е интересно за марките и клиентите? За производителите това е въпрос на ефективност - на разход на гориво. Фактът, че електрическите двигатели задвижват автомобила, е ключов. Те преобразуват 85% от консумираната енергия в движение, докато при бензиновия този дял е по-малък от 40%. Така че, дори и да използват бензин, разходът винаги ще е по-малък, отколкото ако става въпрос за ДВГ автомобил или дори за типичен PHEV plug-in хибрид.
Нека си припомним, че типичният PHEV автомобил, който виждаме в Европа, с изключения като Mazda MX-30 EREV, е по същество бензинов автомобил, към който са добавени, доколкото е възможно, малка батерия и електрически мотор. След като батерията се изтощи, бензиновият двигател трябва да движи колата. В много случаи хибридите се зареждат бавно и шофьорите не са особено ентусиазирани да се занимават. И това води реално до емисии до три пъти по-високи от одобрените .
Това е огромен проблем за марките сега, след като Европа реши да прекрати неуспешния цикъл на одобрение на PHEV. От 2026 година влиза в сила краят на одобрените стойности за разход на гориво под половин литър на 100 км за автомобили с мощност близо 300 к.с. Ще има много по-реалистичен разход. Това може да доведе до многомилионни глоби за производителите до 2027 година, ако не намалят емисиите си.
Volkswagen Group, въпреки че се превърна в лидер в продажбите на електрически автомобили в Европа , все още преминава през криза . Електрически превозни средства на групата не се продават толкова, колкото биха искали, за да могат да намалят средните си емисии. Настоящите PHEV-та на групата (макар и по-ефективни от предишното поколение) няма да могат да коригират това. Предвид нарастващата популярност на новия тип двигатели в Китай, Volkswagen би могъл да внедри тази технология в Европа.
От своя страна, клиентите ще имат достъп до автомобил, който е по-евтин от чисто електрическо превозно средство благодарение на много по-малката си батерия (по-малко от 40 kWh), но с електрически пробег над 100 км, бързо зареждане и значително по-нисък разход на гориво от всеки конвенционален хибрид или PHEV.
В Китай средната цена на PHEV колите постоянно намалява през последните пет години. Най-скъпите варианти са сравними с бензиновите и електрическите модели. В Китай plug-in хибридните автомобили обаче са част от същата категория като електрическите, те са превозни средства с нова енергия (NEV). Тоест, ползват същите държавни стимули. Пазарният дял на PHEV автомобилите вече достигна 41% през 2024 г. А през март миналата година електрическите превозни средства с удължен пробег (EREV) вече достигнаха пазарен дял от 8%. И с по-строгите одобрения за разход на гориво за PHEV, Европа неволно стимулира появата на така наречените електрически превозни средства с удължен пробег или EREV.