Двата водещи европейски производители на достъпни автомобили - Citroën и Dacia, предупредиха, че все по-строгите стандарти за безопасност, които Euro NCAP предстои да въведе от следващата година, застрашават основното оръжие на техните модели - ниската цена. В същото време от организацията за тестване на безопасността са категорични, че правилата са важен индикатор за купувачите, тъй като пътищата стават все по-натоварени и автомобилите стават все по-сложни.
Тиери Коскас от Citroën и Денис ле Вот от Dacia посочват, че техните компании приемат напълно усилията на властите за подобряване на безопасността на превозните средства всяка година (в рамките на законодателната рамка на Европейския съюз - GSR2), по-високите стандарти, определени от Euro NCAP, не отговарят на очакванията на потребителите.
Както е известно, превозните средства могат да получат до пет звезди, които според Euro NCAP показват на купувача колко безопасен е автомобилът. От следващата година за постигане на най-високата оценка автомобилът трябва да покаже "цялостно отлично представяне в защитата от сблъсък и да бъде добре оборудван с най-съвременна технология за избягване на сблъсък". Това включва както пасивни системи за безопасност (като въздушни възглавници, предпазни колани и зони на смачкване), така и активни (усъвършенствани системи за подпомагане на водача).
Шефовете на Citroën и Dacia обаче са категорични, че за да достигнат достъпни цени, те не са в състояние да се впишат в скъпата "най-съвременна" технология за безопасност, нужна за най-високите оценки. Новата Dacia Duster, която е най-евтиният SUV на пазара, например, получи три звезди от Euro NCAP.
"Нямаме нищо против NCAP, но тази надпревара за активна безопасност за звезди не е за нас. Ние не преследваме звезди, но се грижим много за пасивната безопасност, като следваме основните разпоредби. И нивото на безопасност, което нашите автомобили дават, е голямо. Може да не постигат най-високия резултат от Euro NCAP, но те са страхотни."
Коскас е напълно съгласен: "Нашата мисия е просто да спазваме разпоредбите, които вече са на много високо ниво. Правителствата се грижат за хората, като създават нужните регулации и ние ги спазваме. Не виждам нужда да отиваме по-далеч."
Точно на обратното мнение е членът на борда на Euro NCAP и главен технически директор на Thatcham Research - Ричард Билиалд. Според него, по-високите стандарти, изисквани от регулаторите, и звездните оценки, които вървят с тях, са важни за купувачите на нови автомобили.
"Законодателството трябва да бъде много ниска летва - то трябва да бъде доста широко и да отчита основите. Euro NCAP прокарва технологиите. Става въпрос за това какво е възможно, какво може да направи технологията, за да разшири границата на безопасността, да подобри нещата", обяснява експертът.
Въпреки това, скоростта, с която технологиите се развиват, означава, че автомобилите, подобно на смартфоните, бързо остаряват в очите на регулаторите. А това означава, че освен ако производителите не направят скъпи промени, оценките за безопасност на автомобилите ще бъдат намалени.
"Погледнете предишното поколение C3 - то имаше оценка от четири звезди, но сега щеше да бъде кола с нулева звезда. Това не означава, че колата не е безопасна, а че бариерата за безопасност се е увеличила", коментира свой ред шефът на Citroen.
От януари следващата година бариерата за безопасност, поставена от Euro NCAP, ще се повиши отново. Новите разпоредби ще разширят текущата оценка отвъд сценариите за катастрофи, за да включат ангажиране на водача, системи за подпомагане и възможности за реагиране при извънредни ситуации.
За да направи това, Euro NCAP ще въведе оценки в четири категории: Безопасно шофиране (наблюдение на водача и помощ на превозното средство), Избягване на сблъсък (системи, които активно предотвратяват сблъсъци), Защита при сблъсък (безопасност на пътниците) и Безопасност след катастрофа (оценка на системите за спешно реагиране eCall).