В началото на 2024 година българският пазар постигна най-доброто съотношение между нови и втора ръка автомобили в историята си. Година по-късно обаче тенденцията се е обърнала: докато регистрациите на нови коли в МВР имат 3% спад на годишна база през първото тримесечие, тези на употребявани нарастват с 6% до общо 60 984 леки автомобила (категории М1 и N1), показва традиционната справка на Automedia.bg. Цели 58% от всички внесени нови коли у нас през 2025 са на възраст над 10 години, и още 16% са между 5- и 10-годишни.
Пазарът втора ръка в България се променя с бързи темпове, е другото ни заключение от прегледа на регистрациите. Купувачите продължават да се отдръпват от малките градски коли, които в миналото бяха гръбнакът на пазара. За сметка на това постоянно расте интересът към SUV моделите.
В сравнение с първата четвърт на 2024, марката с най-голям ръст на вторичния пазар е Tesla - 57%, но от относително ниска база. Сериозен ръст отчитат също Land Rover, Porsche, Jeep, Lexus, Hyundai и Kia.
За сметка на това сериозен спад има при Honda, Subaru, Alfa Romeo, Chevrolet и особено при Dacia.
Моделите с най-голям ръст на годишна база: |
От десетте модела с най-голямо увеличение в регистрациите тази година, цели осем са SUV, начело с Kia Sportage и Hyundai Tucson. Двете изключения са лекотоварни модели - VW Caddy и Ford Transit.
От значимите за пазара модели най-голям спад на годишна база също има SUV - Mercedes ML/GLE, където свиването е с цели 34%. При Dacia Duster на старо спадът е 29%. Но това са изключенията, потвърждаващо правилото: най-видимо намалява интересът към малките градски коли и минивановете: Opel Zafira (-26%), Honda Civic (-23%), Toyota Yaris (-18%), Ford Focus (-17%), Opel Meriva (-16%), Skoda Fabia (-11%), Renault Clio (-10%), Honda Jazz (-10%), Opel Corsa (-9%).
Най-продаваните модели на старо у нас, 2025 (ГАЛЕРИЯ):
"Баничарката" на VW е традиционно популярна на вторичния пазар у нас, но тази година интересът се увеличава чувствително - 34% повече регистрации за първото тримесечие в сравнение със същия период на 2024. И съответно - първо попадане в Топ 20.