В опитите си да избегне изоставане в глобалния преход към електрификация, Stellantis инвестира 1,6 милиарда долара в Leapmotor през 2023, придобивайки 21% дял в китайския производител на електромобили. Сделката дава на Stellantis правото да продава автомобили Leapmotor в цяла Европа, но въпреки това партньорството вече срещна първата си значителна пречка.
Завод на Stellantis в Тихи (Полша), произвежда малкия електрически автомобил T03 за европейския пазар, но това е прекратено на 30 март. От концерна не посочиха причините, но според неофициална информация няма планове за възобновяване на производството на T03 в Европа.
Това е нов удар за Stellantis, тъй като едва през ноември миналата година концернът се отказа от плановете си за производство на втори Leapmotor EV в същия полски завод. В същото време колите на Leapmotor, доставяни от Китай, все още са изправени пред 21% мита в ЕС. И съвсем ясно вижда връзката между това решение и отговора на Пекин на търговските политики на ЕС.
Още през октомври китайското правителство каза на своите автомобилни производители да спрат големите чуждестранни инвестиции в страни, които подкрепят новите мита на ЕС върху китайските електромобили. Полша беше сред десетте страни, които гласуваха в подкрепа на тези мита. Други 12 членки на ЕС се въздържаха, а пет, включително Германия, гласуваха против.
Въпреки спряното производство, Stellantis настоява, че не се отказва от инвестицията си в Leapmotor. Чрез съвместното си предприятие с китайската компания, Stellantis притежава контролен дял от 51%, което ѝ дава изключителни права за производство, продажба и износ на електромобили Leapmotor извън границите на Китай.
"Компанията остава изцяло ангажирана с производството на на автомобили Leapmotor в Европа, като в момента се оценяват различни производствени възможности", каза Stellantis в скорошно изявление.
Една от тези опции най-вероятно е Испания. Според германското издание Handelsblatt решението на Иберийската държава да се въздържи от гласуването на митата в ЕС може да я направи по-политически жизнеспособно място за бъдещо производство. Изданието съобщава, че той може да се превърне в новия производствен дом на предстоящия електрически кросоувър B10 на Leapmotor.