IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Катастрофата с Xiaomi SU7 показва колко далеч е автономното шофиране

Фаталният инцидент с китайската суперкола връща дебата за използването на тези технологии

През последните години станахме свидетели на огромен технологичен напредък в автомобилната индустрия благодарение на електрическите автомобили, батериите и автономните превозни средства. И всички те продължават да генерират интензивни дебати, особено когато възникне трудна ситуация.  И основният въпрос е дали технологичният напредък е достатъчен за безопасното използване на новите технологии.


катастрофа


Инцидентът в Китай

Това се случва и с инцидента от преди няколко дни с Xiaomi SU7, при който по време на движение в режим на шофиране NOA колата катастрофира, а тримата пътници загинаха. И това предизвика сериозен обществен дебат, основно в Китай, за това дали тази вече широка разпространена технология не е прекалено опасна.

Факт е, че все още няма автомобили с автономно шофиране, които да са готови за продажба. И трябва да се извърви дълъг път в тази посока. Тестовете, проведени от някои компании, като Waymo в САЩ нямат нищо общо с настоящите асистенти на шофиране. А както е добре известно, самата технология се класифицира от нива L1 до L5, като само последните - L4 и L5, позволяват шофьорите да не се интересуват какво се случва на пътя.


автономно шофиране


Във всички останали случаи, както при всички настоящи производствени автомобилни технологии (автомобилите L2 са най-често срещаните), автомобилът не може да бъде оставен да прави всичко сам при никакви обстоятелства. И производителите са много отговорни за начина, по който съобщават този факт, за да не объркват шофьорите. При инцидента с Xiaomi SU7, например, автомобилът успя да спре сам, но не достатъчно бързо и се блъсна в мантинелата с около 97 км/ч.

Системна дезинформация

Проблемът идва преди всичко от начина, по който марките наричат този тип асистенти и опасността от дезинформация. Виждаме го от години с така наречената FSD (Full Self Driving) технология на Tesla, която също е ниво 2. Въпреки това, от години в интернет се появяват снимки и видеоклипове на хора, които оставят отговорността за шофиране на своите електрически превозни средства на марката. И така се стига до инциденти, като се натрупват сериозни противоречия в това отношение.

В същото време с популярността на електрическите автомобили, много марки се възползват от възможността да привлекат вниманието към своите превозни средства, като включват по-модерни технологии, но те са само и единствено "интелигентни асистенти на шофирането". Това обаче не пречи на някои производители да наричат тези системи "интелигентно шофиране на високо ниво", "свободни ръце", "автоматично избягване на препятствия"...


Tesla автопилот


И както може да се очаква, това може да заблуди много шофьори, особено тези, които са по-малко запознати с тази технология. Много "инфлуенсъри" правят видеоклипове, които пускат ръцете си от волана, а някои дори спят, докато се движат по магистрала.

Необходими са големи промени

На много места по света и най-вече в Китай, където електрическите превозни средства са най-популярни, се чуват все повече призиви за промени. Едно от исканията е марките да обясняват правилно на потребителите си какви за тези технологии и как работят те. Съответно, рекламата да се прави с правилните термини, защото най-важното е, че в случай на инцидент виновен е водачът.


катастрофа


А най-важното е нещата да се наричат с истинските им имена, като в Китай дори предлагат да се забрави за терминологията L1, L2 и т.н., а вместо това да се използват термини като асистирано шофиране (L2), автоматично асистирано шофиране (L3), автономно шофиране (L4) и безпилотно шофиране (L5). И автомобилните компании да бъдат длъжни и да носят отговорност да информират потребителите, че автономното шофиране все още не е заменило ръчното шофиране и че шофьорите трябва да поемат контрола над превозното средство по всяко време.

0 от 500
  • #17
    8 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 2 месеца )
    Задаваш грешни въпроси за да получиш отговори които ти харесват психотроле - Въпроса е - "Имали алтернативи на горивата за ДВГ,а не има ли алтернативи на ДВГ" - отгвора е ИМА!Ще кажеш,че били скъпи за момента,без да кажеш,че и батериите бяха и все още са скъпи!Щото си елементарен манипулатор,който вярва,че манипулира мнението на други,а всъщност само ставаш смешен.Батерии запалими,незапалими - виж смешния тест на шефа на Xiaomi - Като хвалиш,че нещо горимо е негоримо,а то гори,не съм виновен аз!
  • #16
    0 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    Аз моите отговори на въпроса каква е разликата между запалимите и незапалимите батерии съм ги давал в продължение на години, НО ТРОЛОВЕТЕ ОТ ТРОЛФЕРМАТА НЕ ЧЕТЕТЕ и затова НЕ ЗНАЕТЕ. Също така многократно съм отговарял аргументирано и на въпросите какви са алтернативите на ДВГ и изкопаемите горива, като съм посочвал всички предимства и недостатъци на всяка алтернатива, но троловете продължавате да повтаряте красиви лъжи И ВЯРВАНИЯ, които противоречат на фактите, физичните закони и математиката.
  • #15
    0 rate up comment 8 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    Ами като не си задавате правилните въпроси, а "мислите" каквото ви напише РУК, а след това му благодарите че е написал много подробно ясно и красиво "какво да мислите" си оставате технически неграмотни вярващи, които не търсят знания а търсят най-красивите лъжи на света за да ги повтарят и да нападат агресивно всеки който им каже истината, която противоречи на красивите лъжи.
  • #14
    1 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    В резюме. Преди да се появи този автомобил преди по-малко от година, най-добрите технологии бяха на Тесла. После се появи този автомобил на производител на телефони, който може да зарежда с 500 kW мощност и е един от най-бързите серийни автомобили на Нюрбургринг. Най-бързият автомобил с четири врати на тази писта и само два-три серийни автомобила с по-бързи времена. Но от няколко месеца беше детониран от BYD с 1000kW зареждане. Какво ли ще е след още няколко месеца? Много бързи тези риби, ейиии
  • #13
    1 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    Освен електромобилите, кои са другите алтернативи на ДВГ който гори изкопаеми горива? Това е другият въпрос на "който си забравил" да отговориш, въпреки че ти повдигна темата за алтернативи и тяхното ниво на развитие. Изброяването на някакви факти с негативна конотация, може да има успех с внушенията които целиш само върху технически неграмотни хора. Онези същите които вярват във водорода, синтетичните горива и перпето мобиле, които непрекъснато рекламирарте. Хора мразещи физиката и математика
  • #12
    0 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    КАКВА Е РАЗЛИКАТА МЕЖДУ ЗАПАЛИМИТЕ И НЕ ЗАПАЛИМИТЕ БАТЕРИИ?
  • #11
    0 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    "чийто батерия е с някаква невероятна 10 слойна армировка, дето защитава диня метната от 20тия етаж и УЖ нещо не можело да се случи с тази батерия" не си спомням, тази новина преди да започнат производството на автомобила ли беше? Сигурен ли си, че вече е била изобретена преди да произведат този автомобил от статията и той със сигурност има такава броня? Припомни ми? А аз ще ти припомня въпросът който ти зададох по тази статия - каква е разликата между запалимите и незапалените батерии?
  • #10
    0 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    "РУК ( преди 11 часа )Да напомня, че това е онази кола, която шефа на Форд не спира да рекламира, онази кола която била 20 години напред от западните аналози" вярно е! Само до преди месец беше по-напред И от повечето китайски аналози. Но ако не делим като тебе технологиите на американски китайски японски, български и албански, вече и в Китай има по-добри технологии, които по твоята аналогия трябва да са 30 години по-напред от европейските.
  • #9
    0 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    На практика всеки шофьор е инструктор на автопилота.
  • #8
    0 rate up comment 11 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 месеца )
    "Едно от исканията е марките да обясняват правилно на потребителите си какви за тези технологии и как работят те.....А най-важното е нещата да се наричат с истинските им имена" Според мен най-добрия начин за разбиране на нещо от хора които не разбират някоя материя е аналогията с нещо познато. Моя пример е , че автопилота е като НАЧИНАЕЩ шофьор с няколко часа стаж зад волана, който няма никакъв практически опит и никакви инстинкти, а шофьорът зад волана го ОБУЧАВА и е отговорен за ВСИЧКО.