IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Катастрофата с Xiaomi SU7 показва колко далеч е автономното шофиране

Фаталният инцидент с китайската суперкола връща дебата за използването на тези технологии

През последните години станахме свидетели на огромен технологичен напредък в автомобилната индустрия благодарение на електрическите автомобили, батериите и автономните превозни средства. И всички те продължават да генерират интензивни дебати, особено когато възникне трудна ситуация.  И основният въпрос е дали технологичният напредък е достатъчен за безопасното използване на новите технологии.


катастрофа


Инцидентът в Китай

Това се случва и с инцидента от преди няколко дни с Xiaomi SU7, при който по време на движение в режим на шофиране NOA колата катастрофира, а тримата пътници загинаха. И това предизвика сериозен обществен дебат, основно в Китай, за това дали тази вече широка разпространена технология не е прекалено опасна.

Факт е, че все още няма автомобили с автономно шофиране, които да са готови за продажба. И трябва да се извърви дълъг път в тази посока. Тестовете, проведени от някои компании, като Waymo в САЩ нямат нищо общо с настоящите асистенти на шофиране. А както е добре известно, самата технология се класифицира от нива L1 до L5, като само последните - L4 и L5, позволяват шофьорите да не се интересуват какво се случва на пътя.


автономно шофиране


Във всички останали случаи, както при всички настоящи производствени автомобилни технологии (автомобилите L2 са най-често срещаните), автомобилът не може да бъде оставен да прави всичко сам при никакви обстоятелства. И производителите са много отговорни за начина, по който съобщават този факт, за да не объркват шофьорите. При инцидента с Xiaomi SU7, например, автомобилът успя да спре сам, но не достатъчно бързо и се блъсна в мантинелата с около 97 км/ч.

Системна дезинформация

Проблемът идва преди всичко от начина, по който марките наричат този тип асистенти и опасността от дезинформация. Виждаме го от години с така наречената FSD (Full Self Driving) технология на Tesla, която също е ниво 2. Въпреки това, от години в интернет се появяват снимки и видеоклипове на хора, които оставят отговорността за шофиране на своите електрически превозни средства на марката. И така се стига до инциденти, като се натрупват сериозни противоречия в това отношение.

В същото време с популярността на електрическите автомобили, много марки се възползват от възможността да привлекат вниманието към своите превозни средства, като включват по-модерни технологии, но те са само и единствено "интелигентни асистенти на шофирането". Това обаче не пречи на някои производители да наричат тези системи "интелигентно шофиране на високо ниво", "свободни ръце", "автоматично избягване на препятствия"...


Tesla автопилот


И както може да се очаква, това може да заблуди много шофьори, особено тези, които са по-малко запознати с тази технология. Много "инфлуенсъри" правят видеоклипове, които пускат ръцете си от волана, а някои дори спят, докато се движат по магистрала.

Необходими са големи промени

На много места по света и най-вече в Китай, където електрическите превозни средства са най-популярни, се чуват все повече призиви за промени. Едно от исканията е марките да обясняват правилно на потребителите си какви за тези технологии и как работят те. Съответно, рекламата да се прави с правилните термини, защото най-важното е, че в случай на инцидент виновен е водачът.


катастрофа


А най-важното е нещата да се наричат с истинските им имена, като в Китай дори предлагат да се забрави за терминологията L1, L2 и т.н., а вместо това да се използват термини като асистирано шофиране (L2), автоматично асистирано шофиране (L3), автономно шофиране (L4) и безпилотно шофиране (L5). И автомобилните компании да бъдат длъжни и да носят отговорност да информират потребителите, че автономното шофиране все още не е заменило ръчното шофиране и че шофьорите трябва да поемат контрола над превозното средство по всяко време.

0 от 500
  • #28
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    Всъщност отговора само на този въпрос, вече оставя троловете от ролфермата без опорни точки. Затова дори не искат да ЗНАЯТ отговора, предпочитат да вярват на гуруто, който им пише подробно, ясно и красиво какво да "мислят", а те после МИСЛЯТ същото като него.
  • #27
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    До 31. Ти сериозно ли ВЯРВАШ, че троловете от тролфермата спорят? Ето че поредния психопат е признал в прав текст че е дошъл тук единствено и само да тормозя психически хората, да лъже И да се заяжда с цел забавление за себе си. За тези психопати единственото цел в живота е да рушат и да правят злини на хората.
  • #26
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 4 дни )
    Този Мун_40 си го ползваме за гаргара в свободното време,попе от Разград.
  • #25
    3 rate up comment 0 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 4 дни )
    не мога да разбера какво удоволствие изпитват хората и каква е нуждата, да се спори на теми, на които е глупаво да се спори...
  • #24
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    Антитрол ( преди 29 минути )Като декозателство - поне 100 пъти съм повторил кои са запалимите и кои са не запалимите батерии. Отговорът се състои от едно-единствено изречение. Кажи го само в едно мнение без да използваш епитети, прилагателни и обръщение по мой адрес? ЩЕ ПОВТАРЯМ ДО ВТРЪСВАНЕ ДОКАТО НЕ ГО ЗАПОМНИШ! Но ще изчакам за да кажеш че не съм ти дал шанс и "си го знаел" . НЕ ЗНАЕШ, нали?
  • #23
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 4 дни )
    Тока може да ти е без пари,но резервоара(батериите) са ти скъпи и са консуматив,Тесльо.
  • #22
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    "Въпроса е - "Имали алтернативи на горивата за ДВГ,а не има ли алтернативи на ДВГ" поправилния въпрос е " Има ли алтернатива на ЕНЕРГИЯТА от изкопаемите горива" въпрос на който многократно съм отговарял. Отговорът на въпросът всъщност е и фундаментът на който се крепи цялата ми теория, че бъдещето принадлежи на най-ЕВТИНАТА ЕНЕРГИЯ. Обърни внимание КАКВАТО И ДА Е ТЯ. Което не изключва това да не е електричеството в бъдеще. В каква друга АЛТЕРНАТИВНА ЕНЕРГИЯ вярваш? Водорода! Синтетичните горив
  • #21
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    Като декозателство - поне 100 пъти съм повторил кои са запалимите и кои са не запалимите батерии. Отговорът се състои от едно-единствено изречение. Кажи го само в едно мнение без да използваш епитети, прилагателни и обръщение по мой адрес? ЩЕ ПОВТАРЯМ ДО ВТРЪСВАНЕ ДОКАТО НЕ ГО ЗАПОМНИШ! Но ще изчакам за да кажеш че не съм ти дал шанс и "си го знаел" . НЕ ЗНАЕШ, нали?
  • #20
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 4 дни )
    До РУК. Всъщност писането на много коментари е опит да обясниш на еднокласник нещо като му го обясниш подробно и обясняваш подробно смисълът на всяка дума на която си казал защото, на практика обясняваш на 40-50-годишни функционално неграмотни. Отговорите съм ги давал десетки пъти като всеки от тях съм го повтарял поне по 100 пъти. Както се вижда част от отговорите ГИ ЗНАЕШ, ВЯРВАШ ЧЕ СЪМ ПРАВ НО НЕ ТИ ХАРЕСВАТ!
  • #19
    6 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 4 дни )
    И психотроле - невъзможността да си изкажеш мнението в един,два коментара по 500 знака,говори за крайно ограничен инструментариум от изразни средства и плитък мозък, които се опитваш да прикриеш и да задушиш чуждото мнение с лавина от хиляди коментари, словоблудство, латернаджийство, манипулации и изкривяване думите на другите.Ти си доказан психопат с паталогична нужда да драска по форумите,като котка на килим!Два коментара - един по темата, един по теб. Приключих.Къш!Justignorthepsychotroll