През последните години станахме свидетели на огромен технологичен напредък в автомобилната индустрия благодарение на електрическите автомобили, батериите и автономните превозни средства. И всички те продължават да генерират интензивни дебати, особено когато възникне трудна ситуация. И основният въпрос е дали технологичният напредък е достатъчен за безопасното използване на новите технологии.
Инцидентът в Китай
Това се случва и с инцидента от преди няколко дни с Xiaomi SU7, при който по време на движение в режим на шофиране NOA колата катастрофира, а тримата пътници загинаха. И това предизвика сериозен обществен дебат, основно в Китай, за това дали тази вече широка разпространена технология не е прекалено опасна.
Факт е, че все още няма автомобили с автономно шофиране, които да са готови за продажба. И трябва да се извърви дълъг път в тази посока. Тестовете, проведени от някои компании, като Waymo в САЩ нямат нищо общо с настоящите асистенти на шофиране. А както е добре известно, самата технология се класифицира от нива L1 до L5, като само последните - L4 и L5, позволяват шофьорите да не се интересуват какво се случва на пътя.
Във всички останали случаи, както при всички настоящи производствени автомобилни технологии (автомобилите L2 са най-често срещаните), автомобилът не може да бъде оставен да прави всичко сам при никакви обстоятелства. И производителите са много отговорни за начина, по който съобщават този факт, за да не объркват шофьорите. При инцидента с Xiaomi SU7, например, автомобилът успя да спре сам, но не достатъчно бързо и се блъсна в мантинелата с около 97 км/ч.
Системна дезинформация
Проблемът идва преди всичко от начина, по който марките наричат този тип асистенти и опасността от дезинформация. Виждаме го от години с така наречената FSD (Full Self Driving) технология на Tesla, която също е ниво 2. Въпреки това, от години в интернет се появяват снимки и видеоклипове на хора, които оставят отговорността за шофиране на своите електрически превозни средства на марката. И така се стига до инциденти, като се натрупват сериозни противоречия в това отношение.
В същото време с популярността на електрическите автомобили, много марки се възползват от възможността да привлекат вниманието към своите превозни средства, като включват по-модерни технологии, но те са само и единствено "интелигентни асистенти на шофирането". Това обаче не пречи на някои производители да наричат тези системи "интелигентно шофиране на високо ниво", "свободни ръце", "автоматично избягване на препятствия"...
И както може да се очаква, това може да заблуди много шофьори, особено тези, които са по-малко запознати с тази технология. Много "инфлуенсъри" правят видеоклипове, които пускат ръцете си от волана, а някои дори спят, докато се движат по магистрала.
Необходими са големи промени
На много места по света и най-вече в Китай, където електрическите превозни средства са най-популярни, се чуват все повече призиви за промени. Едно от исканията е марките да обясняват правилно на потребителите си какви за тези технологии и как работят те. Съответно, рекламата да се прави с правилните термини, защото най-важното е, че в случай на инцидент виновен е водачът.
А най-важното е нещата да се наричат с истинските им имена, като в Китай дори предлагат да се забрави за терминологията L1, L2 и т.н., а вместо това да се използват термини като асистирано шофиране (L2), автоматично асистирано шофиране (L3), автономно шофиране (L4) и безпилотно шофиране (L5). И автомобилните компании да бъдат длъжни и да носят отговорност да информират потребителите, че автономното шофиране все още не е заменило ръчното шофиране и че шофьорите трябва да поемат контрола над превозното средство по всяко време.