Съвсем не е шега, на 1 април Уейн Грифитс се оттегли като главен изпълнителен директор на Seat, след като предупреди за възможно намаляване производството на Ibiza и Arona. Целта е да се спазят регулациите за емисиите.
Ibiza и Arona представляват 64% от глобалните продажби на Seat. Това кара най-вече Испания да се чудим накъде отива местната марка. Нормално, тя храни доста хора, а и e гордост на страната. Но търпи ли Seat трансформация в стил Jaguar? Има ли бъдеще марката?
Възходът на електрическите автомобили и появата на китайските производители принудиха повечето производители да преосмислят своята стратегия. Jaguar забрави цялата си история и това е най-добрият пример. Има хора, които в случай виждат очевиден упадък на Sеat и възход на Cupra. Бумът на втората марка не означава смъртта на първата. Да, няма спад и при Seat.
Това е популярна марка, сравнително млада на световната индустриална сцена. В продължение на десетилетия остана в сянката на Fiat, като не напусна на практика Испания със собствен продукт до средата на 80-те години. Направи го хитът Ibiza, проектиран от гениалния Джуджаро и задвижван от двигатели на Porsche.
SEAT също така няма рекорди за скорост в своята история, нито победи в 24-те часа на Льо Ман, нито големи имена зад волана. Но всеки в Испания всеки има история със SEAT. Независимо дали става въпрос за 600 , 1430 “Fu” , Ibiza или León, това остава местна гордост. Но не и извън границите и това винаги е било проблем.
Излязла веднъж от сянката на Fiat, SEAT се представи в Европа като марка, чийто основен плюс е цената. Когато стана част от Volkswagen Group през 1990 година, SEAT трябваше да намери своето място в галактиката на немската група. Популярните и достъпни автомобили бяха и все още са Skoda. За Audi е луксозният пазар, а Volkswagen беше универсален боец.
Целта остана едно - да се превърне в нещо като испанска Alfa Romeo от средата на 90-те години нататък със спортни модели като Seat Ibiza GTI 16V Cupra. Плюс настройка и на всички останали за по-динамично усещане. Не че полетя, но пося първите семена за днешните SEAT и CUPRA.
С настъпването на новото хилядолетие обаче Volkswagen започна да се отдалечава от имиджа на универсален модел и отиде повече към "полу-премиум" модел. Така остави място на SEAT да запълни празнината. И дойде ерата на Altea, Toledo и Altea XL. Но това не се получи съвсем.
Едва с пристигането на третото поколение Seat Leon и неговата версия Cupra марката започва да намира своето място във Volkswagen Group. Направи огромни печалби и оправда мястото си в германския гигант.
През цялото това време неговият технически и дизайнерски център се утвърдиха категорично като едни от най-добрите в групата. Те участваха в разработката на безброй модели като второто поколение Audi TT или бъдещите градски електрически превозни средства на Volkswagen Group - като ID.2 и Cupra Raval.
Seat Leon III от 2012 година постигна бум в продажбите, а версията му Cupra се превърна във феномен. Това беше отлична спортна кола с 300 к.с., значително по-евтина от Volkswagen Golf GTI със "само" 230 к.с. През 2015-а новият изпълнителен директор на Seat, Лука де Мео , създателят на Fiat 500, видя успеха на León Cupra. И изправен пред невъзможността да възроди емблематичен модел на марката, той избра да превърне Cupra в марка .
Тя се роди с по-широка аудитория от Seat, която има по-голяма покупателна способност. Това позволи по-висок марж и увеличени печалби. Така гарантира съществуването на Seat като производител, а и на фабриката в Марторей.
От друга страна Seat трябва да произвежда повече електрически автомобили, за да задоволи регулаторните органи, които работят за постепенно прекратяване на продажбата на нови бензинови и дизелови модели. Те са значително по-скъпи, а оттук дойде и необходимостта от марка с имидж от висок или среден клас.
Cupra Formentor и Born са модели, които Seat нямаше да произведе. Имиджът на Seat, както в Испания, така и в чужбина, не би позволил да се продават на настоящите им цени. Има клиентска база за Cupra за €45 000. Но не и за Seat на тази цена. Това обяснява защо всички нови продукти от последните години са за Cupra - от Leon до Terramar. Seat, от своя страна, все още не е пуснал модел през последните пет години. Така че очевидно се е пожертвал, за да може да се роди Cupra.
В този смисъл може да се каже, че Cupra е преоткриването на Seat. Нещо подобно на това, което Jaguar се опитва да направи, но с eдна голяма разлика. „Много смело е да планирате да изоставите 85% от клиентската си база“, каза Анди Палмър , бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш номер две в Nissan, имайки предвид британците. "Те ще трябва да намерят нови клиенти, които да ги заменят. А това винаги е по-скъпо от задържането на съществуващи“.
Но Cupra не означава смъртта на Seat, нито производителят е загубил клиентската си база. Испанският оригинал Seat остава производител на достъпни автомобили. С Cupra дори разшири своята клиентска база. Всъщност, марката е във форма, като продажбите нараснаха със 7,5% през 2024 година, достигайки 310 000 автомобила. Cupra, от своя страна, отбеляза същия растеж. Тя е доставила 248 100 коли през 2024 година, което е увеличение от 7,5% в сравнение с предходната година. Общо Seat SA е продал 558 100 автомобила през 2024 г. (+7,5%). И Cupra е ключът към рентабилността , увеличавайки печалбата на автомобил с 35% сравнение с 2019.
Преди всичко растежът се осъществява извън Испания. Във Франция, например, Seat и Cupra са продали 40 400 автомобила, което е 22% увеличение в сравнение с 2023 година. Така Франция стана четвъртият по големина пазар в света за испанския производител. В Германия Seat SA продаде 152 334 автомобила. Компанията никога не е регистрирала толкова високи цифри от навлизането си на пазара през 1988 година. Това представлява ръст от 14,6%. Така марката заема 5,4% от германския пазар.
В средносрочен план присъствието на Seat като марка е осигурено. До края на годината Ibiza и Arona, които представляват над 60% от текущите продажба, ще бъдат обновени. Дори Ateca продължава да се приема добре.
Ще оцелее ли обаче Seat при преминаването към електрически автомобили след 2035 година? Първоначалният план за трансформирането в марка за градска мобилност се провали. Опитите за влизане в сектора на електрическите мотоциклети и споделянето на мотоциклети не бяха печеливши. Но като погледнем последните данни за продажбите, се оказва, че потенциалът на марката е много по-голям.
От друга страна, Seat SA също ще трябва да заеме долния край на пазара с електрически модели. Атака с Cupra ще обезсмисли цялата работа по изграждането на марката, извършена до момента. В този сценарий марката Seat има важната роля. И сегашният план е да има първата си електрическа кола до 2030 година. Електрически модел с ценностите на марката – добро съотношение цена-качество, обаче не би бил печеливш днес.