IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Seat се жертва за Cupra и оцеля, напук на очакванията

Възходът на испанците продължава, без да се залага на електричество

Съвсем не е шега, на 1 април Уейн Грифитс се оттегли като главен изпълнителен директор на Seat, след като предупреди за възможно намаляване производството на Ibiza и Arona. Целта е да се спазят регулациите за емисиите.


SEAT


Ibiza и Arona представляват 64% от глобалните продажби на Seat
. Това кара най-вече Испания да се чудим накъде отива местната марка. Нормално, тя храни доста хора, а и e гордост на страната. Но търпи ли Seat трансформация в стил Jaguar? Има ли бъдеще марката?

Възходът на електрическите автомобили и появата на китайските производители принудиха повечето производители да преосмислят своята стратегия. Jaguar забрави цялата си история и това е най-добрият пример. Има хора, които в случай виждат очевиден упадък на Sеat и възход на Cupra. Бумът на втората марка не означава смъртта на първата. Да, няма спад и при Seat.
 
 

Seat Ibiza


Това е популярна марка, сравнително млада на световната индустриална сцена. В продължение на десетилетия остана в сянката на Fiat, като не напусна на практика Испания със собствен продукт до средата на 80-те години. Направи го хитът Ibiza, проектиран от гениалния Джуджаро и задвижван от двигатели на Porsche.

SEAT също така няма рекорди за скорост в своята история, нито победи в 24-те часа на Льо Ман, нито големи имена зад волана. Но всеки в Испания всеки има история със SEAT. Независимо дали става въпрос за 600 , 1430 “Fu” , Ibiza или León, това остава местна гордост.  Но не и извън границите и това винаги е било проблем.

Излязла веднъж от сянката на Fiat, SEAT се представи в Европа като марка, чийто основен плюс е цената. Когато стана част от Volkswagen Group през 1990 година, SEAT трябваше да намери своето място в галактиката на немската група. Популярните и достъпни автомобили бяха и все още са Skoda. За Audi е луксозният пазар, а Volkswagen беше универсален боец.

Целта остана едно - да се превърне в нещо като испанска Alfa Romeo от средата на 90-те години нататък със спортни модели като Seat Ibiza GTI 16V Cupra. Плюс настройка и на всички останали за по-динамично усещане. Не че полетя, но пося първите семена за днешните SEAT и CUPRA.

С настъпването на новото хилядолетие обаче Volkswagen започна да се отдалечава от имиджа на универсален модел и отиде повече към "полу-премиум" модел. Така остави място на SEAT да запълни празнината. И дойде ерата на Altea, Toledo и Altea XL. Но това не се получи съвсем.


Seat Leon Cupra


Едва с пристигането на третото поколение Seat Leon и неговата версия Cupra марката започва да намира своето място във Volkswagen Group. Направи огромни печалби и оправда мястото си в германския гигант.

През цялото това време неговият технически и дизайнерски център се утвърдиха категорично като едни от най-добрите в групата. Те участваха в разработката на безброй модели като второто поколение Audi TT или бъдещите градски електрически превозни средства на Volkswagen Group - като ID.2 и Cupra Raval.


Cupra Leon


Seat Leon III от 2012 година постигна бум в продажбите, а версията му Cupra се превърна във феномен. Това беше отлична спортна кола с 300 к.с., значително по-евтина от Volkswagen Golf GTI със "само" 230 к.с. През 2015-а новият изпълнителен директор на Seat, Лука де Мео , създателят на Fiat 500, видя успеха на León Cupra. И изправен пред невъзможността да възроди емблематичен модел на марката, той избра да превърне Cupra в марка .
Тя се роди с по-широка аудитория от Seat, която има по-голяма покупателна способност. Това позволи по-висок марж и увеличени печалби. Така гарантира съществуването на Seat като производител, а и на фабриката в Марторей. 

От друга страна Seat трябва да произвежда повече електрически автомобили, за да задоволи регулаторните органи, които работят за постепенно прекратяване на продажбата на нови бензинови и дизелови модели. Те са значително по-скъпи, а оттук дойде и необходимостта от марка с имидж от висок или среден клас.
 
 

Cupra Formentor PHEV, тест драйв


Cupra Formentor и Born са модели, които Seat нямаше да произведе. Имиджът на Seat, както в Испания, така и в чужбина, не би позволил  да се продават на настоящите им цени. Има клиентска база за Cupra за €45 000. Но не и за Seat на тази цена. Това обяснява защо всички нови продукти от последните години са за Cupra - от Leon до Terramar. Seat, от своя страна, все още не е пуснал модел през последните пет години. Така че очевидно се е пожертвал, за да може да се роди Cupra.

В този смисъл може да се каже, че Cupra е преоткриването на Seat. Нещо подобно на това, което Jaguar се опитва да направи, но с eдна голяма разлика. „Много смело е да планирате да изоставите 85% от клиентската си база“, каза Анди Палмър , бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш номер две в Nissan, имайки предвид британците. "Те ще трябва да намерят нови клиенти, които да ги заменят. А това винаги е по-скъпо от задържането на съществуващи“.
 
 

Seat


Но Cupra не означава смъртта на Seat, нито производителят е загубил клиентската си база. Испанският оригинал Seat остава производител на достъпни автомобили. С Cupra дори разшири своята клиентска база. Всъщност, марката е във форма, като продажбите нараснаха със 7,5% през 2024 година, достигайки 310 000 автомобила. Cupra, от своя страна, отбеляза същия растеж. Тя е доставила 248 100 коли през 2024 година, което е увеличение от 7,5% в сравнение с предходната година. Общо Seat SA е продал 558 100 автомобила през 2024 г. (+7,5%). И Cupra е ключът към рентабилността , увеличавайки печалбата на автомобил с 35% сравнение с 2019.

Преди всичко растежът се осъществява извън Испания. Във Франция, например, Seat и Cupra са продали 40 400 автомобила, което е 22% увеличение в сравнение с 2023 година. Така Франция стана четвъртият по големина пазар в света за испанския производител. В Германия Seat SA продаде 152 334 автомобила. Компанията никога не е регистрирала толкова високи цифри от навлизането си на пазара през 1988 година. Това представлява ръст от 14,6%. Така марката заема 5,4% от германския пазар.

В средносрочен план присъствието на Seat като марка е осигурено. До края на годината Ibiza и Arona, които представляват над 60% от текущите продажба, ще бъдат обновени. Дори Ateca продължава да се приема добре.
 
 

Cupra Ateca тест драйв 


Ще оцелее ли обаче Seat при преминаването към електрически автомобили след 2035 година? Първоначалният план за трансформирането в марка за градска мобилност се провали. Опитите за влизане в сектора на електрическите мотоциклети и споделянето на мотоциклети не бяха печеливши. Но като погледнем последните данни за продажбите, се оказва, че потенциалът на марката е много по-голям.

От друга страна, Seat SA също ще трябва да заеме долния край на пазара с електрически модели. Атака с Cupra ще обезсмисли цялата работа по изграждането на марката, извършена до момента. В този сценарий марката Seat има важната роля. И сегашният план е да има първата си електрическа кола до 2030 година. Електрически модел с ценностите на марката – добро съотношение цена-качество, обаче не би бил печеливш днес.
 

0 от 500