IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

15 години по-късно: как Geely купи Volvo и какво излезе от това?

Навремето мнозина бяха скептични за шансовете на шведската марка под китайски чадър

Точно преди 15 години, в края на март 2010-та, шведската компания Volvo стана собственост на китайския концерн Geely. Тази новина шокира автомобилния свят, който все още не се беше възстановил от кризата от 2008-2009 г. Все пак шведите бяха всепризнати майстори на инженерството, а Geely... какво беше Geely преди 15 години? Припомняме ви ключовите моменти от една от най-важните сделки на XXI век.


Volvo и Geely


Какво се случи между Volvo и Ford?

Инженерите на Volvo измислиха предпазните колани, подсилване на каросерията за защита на пътниците при странични удари, въздушните възглавници и въздушните завеси. Просто казано, тази компания изобрети автомобилната безопасност, такава каквато я познаваме днес.

Вярно е, че понякога шведите създаваха автомобили, които трудно могат да бъдат наречени красиви или елегантни, но е невъзможно да се преброи колко живота са спасили. И за мнозина автомобилите Volvo бяха първата стъпка в премиум сегмента.


Volvo и Geely


Висококачественото инженерство и страстта към иновациите обаче не винаги водят до пазарен успех, стабилни приходи и финансова стабилност. Затова в началото на 90-те подразделението за леки автомобили Volvo Cars трябваше да бъде продадено на Ford Motor Company, която тогава беше здраво стъпила на краката си и изграждаше империята си. В пика на мощта си тя притежаваше скъпоценни камъни като Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Mazda и накрая Volvo.

Ford обаче не успя да използва разумно големите имена. От цялата плеяда марки само Mazda и Volvo демонстрираха стабилност в първата декада на новия век, но не бяха достатъчни, за да спасят огромната империя от гибел. През 2006 г. Ford регистрира загуби от почти 13 милиарда долара и започна дълбоко преструктуриране, което обаче не успя да завърши. Дойде икономическата криза от 2008 г. и преструктурирането се превърна в продажба. Aston Martin отиде при арабски инвеститори, Jaguar Land Rover при индийската Tata, а Volvo... Някаква си Zhejiang Geely Holding Group внезапно предложи да купи шведската компания!

Каква беше Geely в началото на века?

Подобно на други водещи китайски автомобилни производители, историята на Geely изобщо не започва с коли. Компанията на предприемача Ли Шуфу първоначално произвежда резервни части за хладилници. А където има хладилници, има и мотопеди - един от най-динамичните сегменти на китайския пазар през 90-те. До края на това десетилетие компанията обаче започна да разработва автомобили.


Volvo и Geely


Първият беше Geely HQ, клонинг на компактния Daihatsu Charade със стил, който бегло напомня моделите на Mercedes-Benz. И се движеше както изглеждаше. Въпреки че непретенциозният китайски потребител имаше такъв продукт отлично преди четвърт век: още през 2002-ра Geely редовно присъстваше в местния Топ 10 по продажби и няколко години по-късно започна да се разширява на външните пазари.

Какво постигнаха Volvo и Geely заедно?

До март 2010 година сделката по придобиването беше приключена и активите на Volvo, включително цялата интелектуална собственост и разработки в областта на безопасността, станаха собственост на Geely. Как китайците използваха това? По възможно най-добрия начин.


Volvo и Geely


Първият плод на сътрудничеството беше дизайнът. Още през 2011-та опитният и прочут Питър Хорбъри се премести от Volvo (там C70, V70 и XC90 бяха създадени под негово ръководство) в Geely като изпълнителен вицепрезидент по дизайна. По-късно екипът му беше подсилен от друг известен специалист Стив Харпър. Той създаде дизайнерско студио в Шанхай, което сега отговаря за електромобилите.

Резултатът? През 2014-та на пазара излезе фастбекът Geely Emgrand GT с разпознаваемите черти на Volvo S60/S80 от предишни години. И тонът на публикациите за марката се промени от подигравателен към саркастичен. След това екипът на Хобъри постепенно усъвършенства новата корпоративна идентичност на Atlas, Coolray и след това Tugella.


Volvo и Geely


Паралелно с това под каросерията също се случваха тектонични промени. Работата кипеше както в централата на Geely в провинция Джъдзян, така и в родния град на Volvo Гьотеборг. Като начало компаниите сляха своите подразделения за двигатели и започнаха да работят заедно върху ДВГ, хибридни системи и скоростни кутии.

Следващата стъпка беше общата модулна платформа CMA, която е в основата на почти всички съвременни модели на компанията. Дебютният автомобил върху новата архитектура беше Volvo XC40, разработен в тясно сътрудничество с китайските специалисти. Всичко останало се случи пред очите ни: Geely Tugella изпробва модулната архитектура, последван от Monjaro. И след като Volvo получи достъп до финансовите ресурси на китайците, създаде "спортната" марка Polestar.


Volvo и Geely


Първоначално това беше името на шведски състезателен отбор от местния шампионат, а по-късно партньор на Volvo в превръщането на обикновените модели в "наточени". А от 2017 година тя е независима дъщерна марка на автомобилния производител, специализирана в производството на електромобили. И това не е единствената нова марка, родена от този съюз. Volvo и компанията майка Geely имат общо дъщерно дружество - Lynk & Co, бранд за младата аудитория, запалена по електрическите автомобили и хибридите.

Общият брой на марките в портфолиото на Geely е трудно дори да се преброи. Освен споменатите, там са китайските Livan, Zeekr и Ji Yue, малайзийската Proton, британските Lotus и London Electric Vehicle Company, германската Smart. Всичко това не включва марките за камиони и мотоциклети, както и регионалните вариации като BelGee или Knewstar. В допълнение, холдингът Zhejiang Geely притежава производителя на електроника Meizu и цяла мрежа от образователни и изследователски институции в Китай!


Volvo и Geely


И това започва да изглежда като нова глобална автомобилна империя, която може би нямаше да се появи, ако Geely не беше инвестирала в закупуването на един от фрагментите на друга империя, която тогава се разпадаше.

0 от 500
  • #4
    3 rate up comment 18 rate down comment
    На баба ви дедовеца ( преди 4 дни )
    Получи се мижи да те лажам! Волво си нарави и Поулстар дето и той се продава дори по-зле от Волво. Ако питате мен - Айкиа за много пари... П.С. Знам че на Айкиа паркинга е винаги пълен... с реднеци.
  • #3
    20 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Китайците завземат чрез работа и развитие, докато евроатлантиците - вземат заеми за да купят неудобните им фирми, след това като отмъщение ги фалират.
  • #2
    22 rate up comment 6 rate down comment
    До 1 ( преди 4 дни )
    Напълно си прав. Чудя се кои са собствениците на този вестник и защо никак, ама абсолютно никак не им пука, че тук се пишат пълни глynостu, че хората са недоволни и критикуват авторите. Сигурно се перат пари.
  • #1
    31 rate up comment 8 rate down comment
    До автора ( преди 4 дни )
    "А където има хладилници, има и мотопеди", човеко, ти си психично болен - имаш нужда от помощ.