Точно преди 15 години, в края на март 2010-та, шведската компания Volvo стана собственост на китайския концерн Geely. Тази новина шокира автомобилния свят, който все още не се беше възстановил от кризата от 2008-2009 г. Все пак шведите бяха всепризнати майстори на инженерството, а Geely... какво беше Geely преди 15 години? Припомняме ви ключовите моменти от една от най-важните сделки на XXI век.
Какво се случи между Volvo и Ford?
Инженерите на Volvo измислиха предпазните колани, подсилване на каросерията за защита на пътниците при странични удари, въздушните възглавници и въздушните завеси. Просто казано, тази компания изобрети автомобилната безопасност, такава каквато я познаваме днес.
Вярно е, че понякога шведите създаваха автомобили, които трудно могат да бъдат наречени красиви или елегантни, но е невъзможно да се преброи колко живота са спасили. И за мнозина автомобилите Volvo бяха първата стъпка в премиум сегмента.
Висококачественото инженерство и страстта към иновациите обаче не винаги водят до пазарен успех, стабилни приходи и финансова стабилност. Затова в началото на 90-те подразделението за леки автомобили Volvo Cars трябваше да бъде продадено на Ford Motor Company, която тогава беше здраво стъпила на краката си и изграждаше империята си. В пика на мощта си тя притежаваше скъпоценни камъни като Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Mazda и накрая Volvo.
Ford обаче не успя да използва разумно големите имена. От цялата плеяда марки само Mazda и Volvo демонстрираха стабилност в първата декада на новия век, но не бяха достатъчни, за да спасят огромната империя от гибел. През 2006 г. Ford регистрира загуби от почти 13 милиарда долара и започна дълбоко преструктуриране, което обаче не успя да завърши. Дойде икономическата криза от 2008 г. и преструктурирането се превърна в продажба. Aston Martin отиде при арабски инвеститори, Jaguar Land Rover при индийската Tata, а Volvo... Някаква си Zhejiang Geely Holding Group внезапно предложи да купи шведската компания!
Каква беше Geely в началото на века?
Подобно на други водещи китайски автомобилни производители, историята на Geely изобщо не започва с коли. Компанията на предприемача Ли Шуфу първоначално произвежда резервни части за хладилници. А където има хладилници, има и мотопеди - един от най-динамичните сегменти на китайския пазар през 90-те. До края на това десетилетие компанията обаче започна да разработва автомобили.
Първият беше Geely HQ, клонинг на компактния Daihatsu Charade със стил, който бегло напомня моделите на Mercedes-Benz. И се движеше както изглеждаше. Въпреки че непретенциозният китайски потребител имаше такъв продукт отлично преди четвърт век: още през 2002-ра Geely редовно присъстваше в местния Топ 10 по продажби и няколко години по-късно започна да се разширява на външните пазари.
Какво постигнаха Volvo и Geely заедно?
До март 2010 година сделката по придобиването беше приключена и активите на Volvo, включително цялата интелектуална собственост и разработки в областта на безопасността, станаха собственост на Geely. Как китайците използваха това? По възможно най-добрия начин.
Първият плод на сътрудничеството беше дизайнът. Още през 2011-та опитният и прочут Питър Хорбъри се премести от Volvo (там C70, V70 и XC90 бяха създадени под негово ръководство) в Geely като изпълнителен вицепрезидент по дизайна. По-късно екипът му беше подсилен от друг известен специалист Стив Харпър. Той създаде дизайнерско студио в Шанхай, което сега отговаря за електромобилите.
Резултатът? През 2014-та на пазара излезе фастбекът Geely Emgrand GT с разпознаваемите черти на Volvo S60/S80 от предишни години. И тонът на публикациите за марката се промени от подигравателен към саркастичен. След това екипът на Хобъри постепенно усъвършенства новата корпоративна идентичност на Atlas, Coolray и след това Tugella.
Паралелно с това под каросерията също се случваха тектонични промени. Работата кипеше както в централата на Geely в провинция Джъдзян, така и в родния град на Volvo Гьотеборг. Като начало компаниите сляха своите подразделения за двигатели и започнаха да работят заедно върху ДВГ, хибридни системи и скоростни кутии.
Следващата стъпка беше общата модулна платформа CMA, която е в основата на почти всички съвременни модели на компанията. Дебютният автомобил върху новата архитектура беше Volvo XC40, разработен в тясно сътрудничество с китайските специалисти. Всичко останало се случи пред очите ни: Geely Tugella изпробва модулната архитектура, последван от Monjaro. И след като Volvo получи достъп до финансовите ресурси на китайците, създаде "спортната" марка Polestar.
Първоначално това беше името на шведски състезателен отбор от местния шампионат, а по-късно партньор на Volvo в превръщането на обикновените модели в "наточени". А от 2017 година тя е независима дъщерна марка на автомобилния производител, специализирана в производството на електромобили. И това не е единствената нова марка, родена от този съюз. Volvo и компанията майка Geely имат общо дъщерно дружество - Lynk & Co, бранд за младата аудитория, запалена по електрическите автомобили и хибридите.
Общият брой на марките в портфолиото на Geely е трудно дори да се преброи. Освен споменатите, там са китайските Livan, Zeekr и Ji Yue, малайзийската Proton, британските Lotus и London Electric Vehicle Company, германската Smart. Всичко това не включва марките за камиони и мотоциклети, както и регионалните вариации като BelGee или Knewstar. В допълнение, холдингът Zhejiang Geely притежава производителя на електроника Meizu и цяла мрежа от образователни и изследователски институции в Китай!
И това започва да изглежда като нова глобална автомобилна империя, която може би нямаше да се появи, ако Geely не беше инвестирала в закупуването на един от фрагментите на друга империя, която тогава се разпадаше.