Максималната скорост в България ще бъде намалена, а камерите на системата за събиране на пътни такси (тол) ще следят автомобилите за средна скорост и за наличие на застраховка Гражданска отговорност, ако Народното събрание одобри предложените от Министерски съвет промени в Заона за движение по пътищата. Злополучният нормативен акт държи абсолютния рекорд по преправяне и кърпене: от приемането му през 1999 година до момента е претърпял изменения цели 103 пъти, или средно четири пъти годишно, и в добавка 3 пъти негови текстове са отхвърляни от Конституционния съд.
Българският Закон за движение по пътищата е вероятно най-често променяният в цяла Европа
Най-съществената от предлаганите промени е именно за засичането на средна скорост на определен пътен участък - методика, от която държави като Франция започнаха постепенно да премахват от 2023 насам, но ние тепърва ще въведем. Регионалният министър Иван Иванов съобщи, че системата вече е готова и чака само одобрението на депутатите.
Освен това промените предвиждат намаляване на максималната скорост за леки автомобили на магистрали и скоростни пътища, както и увеличаване на размера на много от глобите.
Какво ще се промени в закона? (ГАЛЕРИЯ):
Промени в няколко различни члена правят възможно глобяването на база средна скорост по пътен участък, констатирана с камери и други технически средства на влизане и излизане от участъка. На практика съоръженията на т. нар. "тол система" могат да засичат за колко време сте минали през съответния участък и дали средната ви скорост не превишава максимално позволената. Чл. 167а, ако бъде приет, всъщност ще задължни Електронната система за събиране на пътни такси да "създава доклади и за секционен контрол на средната скорост".