Бъдещата гама на Mazda се очертава да бъде вълнуваща, с ново поколение на популярния CX-5 и хибридна спортна кола с роторно задвижване. Не бива обаче да се привързвате твърде много към някои от настоящите модели на марката, тъй като част от тях ще бъдат изпратени в историята още преди края на тази година. Списъкът засега включва суперминито Mazda2, субкомпактния SUV CX-3, седана Mazda6 и напълно електрическия кросоувър MX-30.
Бърз залез – MX-30
Според информациите „чистката“ в гамата започва с MX-30 - първия електрически автомобил на Mazda, които така и не успя да впечатли за 5 години на пазара. Неговото производство трябва да приключи през март 2025, което означава, че колата няма да получи очакваното обновяване в средата на жизнения цикъл, да не говорим за ново поколение.
Версията на MX-30 с удължител на обхвата - e-SkyActiv R-EV, обаче ще продължи да съществува за момента. Като цяло обаче, първият опит на Mazda за електрическо превозно средство може да бъде запомнен най-добре като експеримент, който се оказа неуспешен.
Край на една ера – Mazda2
Следващият в списъка е остарялата Mazda2. Настоящото поколение на този малък хечбек дебютира през 2014 и получи фейслифт през 2019 и 2023. Последната му актуализация дойде през 2024, когато получи нова информационно-развлекателна система за японския пазар. Тези актуализации обаче не изглеждат достатъчни, като се съобщава, че Mazda планира да спре модела преди края на 2025.
Липсва информация за пряк наследник на най-достъпния модел на Mazda в Япония. Единствената следа е подаване на търговска марка за името Mazda2e, което може да се използва за бъдещо базово електрическо превозно средство. Възможно е Mazda да се оттегли от супермини сегмента за няколко години, насочвайки купувачите към бъдещ малък кросоувър.
Още един шанс - CX-3
Субкомпактният SUV, който почти не е променян от 2014 насам, също ще срещне своя край през септември 2025 г. Въпреки фейслифта през 2018 и още няколко промени през годините, CX-3 се бори да запази значението си на развиващите се пазари. Той вече е спрян в Северна Америка и Европа, но остава достъпен в Япония и избрани азиатски пазари.
За щастие на феновете на Mazda, наследник на CX-3 изглежда е в процес на разработка. Моделът се появи в официални тийзър скици по-рано тази година, разкривайки компактен отпечатък и свеж стил с нос, вдъхновен от CX-5, и позиция на купе-SUV. Знаем също, че новото поколение на малкия SUV ще се произвежда в Тайланд, но не е ясно кога ще дебютира и дали ще се предлага в Европа или Япония.
Жертва на електрическото бъдеще – Mazda6
И накрая, имаме седана Mazda6, дългогодишен основен елемент в гамата на Mazda, който също е готов да слезе от сцената. Настоящото поколение, представено през 2012, претърпя няколко фейслифта, но така и не успя да спечели необходимото сцепление, за да бъде в крак с променящите се пазарни тенденции. Mazda6 се сбогува със Северна Америка през 2021, с Обединеното кралство през 2023 г. и беше изхвърлен от Япония през 2024.
Mazda отложи плановете си за нов седан с двигател с вътрешно горене, но напълно електрическият 6e ще служи като индиректен наследник на 6 в Европа и Обединеното кралство. Този базиран на Changan модел вече се предлага в Китай като Mazda EZ-6, като е достъпен както с удължител на пробега, така и с пълно задвижване на EV.