2024 беше трудна година за повечето автомобилни производители - но не за всички. Skoda, чешката марка на групата VW, отчита рекордни приходи от 27.8 милиарда евро, 926 600 продадени автомобила (7% повече от 2023) и нетна печалба от 2.3 милиарда евро. Според Клаус Целмер, главния изпълнителен директор на Skoda, сега марката има най-големия марж на печалбата от всички големи европейски производители - 8.3 на сто. "Това ни дава силно, фундаментално потвърждение на факта, че нашият бизнес модел е устойчив дори и в предизвикателни времена", заяви Целмер при оповестяването на годишните резултати.
Електромобилите като Enyaq не носят същата печалба като конвенционалните модели, признава шефът на Skoda, но не са и губещи
Успехите през 2024 превръщат Skoda в четвъртия най-голям автомобилен производител на Европа, докато преди година марката бе на седмо място. С главен принос са пазари като Великобритания, Франция, Италия и Испания, където Skoda отчита най-добрите продажби в цялата си история.
Най-продаваният модел си остава Octavia. Целмер открито признава, че електричеките модели на марката не носят същата печалба като конвенционалните. Ако сравните електрическия Elroq и бензиновия Karoq, печалбата ни от Karoq е по-голяма, независимо, че за клиента цената им е еднаква, обяснява германският шеф. Въпреки това намаляването на парниковите емисии е отговорност, а не политическа принуда за Skoda, и марката няма да забавя плановете си за електрификация, твърди Целмер.
Стратегическата цел на шефа на Skoda Целмер е да намали зависимостта на марката от Европа с експанзия в Южна и Югоизточна Азия
Целмер каза също, че основна стратегическа цел за него е да намали малко зависимостта на марката от Европа, като засили присъствието на Skoda в Индия с новия модел Kylaq. Skoda строи и нов завод във Виетнам, който ще й даде по-добър достъп до пазарите в Югоизточна Азия. Чешката марка обаче се е отказала от плановете си за китайския пазар, потвърждава Целмер, и няма намерение засега да си пробва силите в Северна Америка.