IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Легендарен чешки спортен автомобил навърши 50 години

Skoda 130 RS често надвива по-мощни западни модели в състезанията (ВИДЕО)

Skoda 130 RS отдавна е считан за най-добрия и най-емблематичния спортен автомобил от Млада Болеслав. Моделът е представен за първи път преди половин век, а тази година юбилеят съвпада с честването на 130-годишнината от основаването на Skoda Auto.


Skoda 130 RS


С поредица от международни успехи на ралита и състезателни писти, този легендарен автомобил си спечели видно място в историята на моторния спорт. Неговото наследство продължава да живее и днес, с емблемата RS на най-динамичните модели в текущата гама на Skoda. В допълнение към специалната изложба в хранилището за прототипи и спортни автомобили в музея на Skoda в Млада Болеслав, чешкият автомобилен производител отбелязва годишнината със специално видео за своята емблематична състезателна кола.

Skoda 130 RS е един от най-известните автомобили в историята на марката, като печели множество титли в международни ралита и пистови състезания. Надграждайки силните страни на своите предшественици, Skoda 180 RS и 200 RS, моделът бързо се превръща в страхотен съперник на утвърдените конкуренти благодарение на изключителната си динамика на шофиране. Многобройните му победи в престижни състезания му печелят репутацията на лидер в чехословашкия автомобилен спорт. За да отпразнуват 50-годишнината от дебюта си, три екземпляра на Skoda 130 RS в момента са изложени в музея на Skoda в Млада Болеслав, където ще останат до 27 април.


Skoda 130 RS


Само месец след публичния си дебют на пистата "Мост" през април 1975 г., Skoda 130 RS купе, обозначено като Type 735, постига впечатляващ резултат в първия си старт. В състезанието от Европейския шампионат за туристически автомобили в Бърно два автомобила Skoda 130 RS завършват трети и четвърти в клас до 2000 кубика. Това постижение поставя основата за изключително успешната кариера на 130 RS в моторните спортове. Моделът печели трофеи както в Източния блок, така и на международната сцена, където се сблъсква със силна конкуренция от водещи западни марки.

Сред триумфите на Skoda 130 RS е победа в класа му в легендарното рали Монте Карло през 1977 година и общо 12-то място. Други забележителни успехи включват общо осмо място на рали Акрополис през 1979 г. През 1981 г. моделът повтаря това постижение, като отново демонстрира способността си да изпреварва много по-мощни противници. Skoda 130 RS също така печели титлата през 1981 г. в Европейския шампионат за туристически автомобили - най-големият му успех на пистата - след като постоянно завършва в челната тройка през предишните сезони.


Skoda 130 RS


Skoda 130 RS е оборудвана със задно разположен четирицилиндров OHV двигател с течно охлаждане и обем от 1,3 литра. С времето мощността му нараства от първоначалните 113 до 142 к.с във версията за пистови състезания. Благодарение използването на панели от алуминиева сплав и компоненти от фибростъкло, състезателният автомобил тежи само 720 кг, което му позволява да достигне максимална скорост от 220 км/ч.

Истинската сила на състезателния автомобил се крие в неговото управление и маневреност. Добре балансираният дизайн вдъхва увереност при всякакви условия на шофиране, позволявайки му да реагира надеждно при здраво каране. Почти 200 бройки от Skoda 130 RS са произведени в оригиналните заводски спецификации, като десетки други са сглобени частно с помощта на фабрични компоненти.



Наследството на емблематичната емблема RS продължава да живее в модерните модели и моторните спортове. Именно Skoda 130 RS въведе обозначението RS - Rally Sport, което оттогава се превърна в емблематичен символ на високопроизводителните модели на чешката компания. Това спортно наследство продължава и днес в избрани модели от текущата гама на марката. На международната сцена Skoda Fabia RS Rally2 продължава да поддържа името RS в категорията WRC2.

0 от 500