Петото поколение вече е готово за дебют в Япония, като поръчките са като за три години напред. Уви, легендарното Jimny няма засега да бъде продавано в Европа. Но е повод да проследим отново историята на "малкия" офроуд автомобил, пуснат през 1970 година. от Suzuki.
Марката има особено богата традиция в производството на автомобили с висока проходимост, както и с превозни средства с голям работен обем. Особно популярни са Vitara и Grand Vitara. Но в този конкретен сегмент компанията Hamamatsu доказа, че е истински новатор, както личи от славната кариера на Jimny. Прочутият модел, пуснат на пазара през пролетта на 1970 година, и в момента все още наличен с четвърто поколение, предлагано в различни версии.
ДЕБЮТ НА LJ10
След внимателно изследване на австрийския Steyr Puch Haflinger, за да оцени възможностите на малък офроуд автомобил за японския пазар, през 1968 година Suzuki придобива правата за производство на HopeStar ON360 (с двигател Mitsubishi). Използвай го като основа за пускането на първия Jimny.
Официално обозначен като LJ10, този модел разполага с 359-кубиконв двуцилиндров двигател Suzuki с въздушно охлаждане, способен да произвежда 25 конски сили. Размерите са много компактни: дължината варира от 2955 до 3170 мм, а ширината е 1270 мм, в сравнение с височина от 1660 мм. Теглото от 590 кг позволява на този автомобил да достигне забележителната скорост от 75 км/ч. Търговският успех беше незабавен - с 5000 продадени бройки само през годината на дебюта.
По-късно мощността на двигателя беше увеличена до 27 к.с., което допълнително подобри производителността. Японската компания трябваше да проектира полуавтоматизирана производствена линия, за да задоволи нарастващото търсене.
Първото поколение Jimny претърпя няколко актуализации. С LJ20 беше представен с твърд покрив и мощността на двигателя достигна 28 к.с. с водно охлаждане. Това беше и първото Jimny с две задни седалки и оборудвано с ляв волан за чуждестранни пазари. През 1975-а дойде мотор с 33 к.с. за международната версия. За Япония Jimny 55 прие 539-кубиков трицилиндров двигател, способен да достави 26 к.с.
Първото поколение Jimny приключи през 1977 година с Jimny 8, известен също като LJ80 на някои пазари. Той се отличаваше със своя четирицилиндров двигател с обем 797 кубични сантиметра, способен на 42 к.с. Шасито беше повдигнато, позволявайки по-добра производителност и управляемост. Също така се появи версия за пикап с дължина 3620 мм (при офроуд версията с дължина 3185 мм).
АТАКАТА НА САМУРАИТЕ
Точно с второто поколение Jimny постигна световен успех, превръщайки се в истински „култов“ автомобил. По това време компанията Hamamatsu избра да заложи на три отделни версии, наречени съответно SJ410, SJ413 и Samurai. Както и на широка гама от двигатели, с доминиращи бензинови. Тя варираше от LJ50 с обем 539 кубически сантиметра до много по-мощния мотор G13A с обем 1324 кубика, способен да достави 67 к.с.
Линиите на каросерията придобиха квадратна форма. Версии на пикап, твърд покрив с две врати, повдигащ се покрив и "комерсиален" твърд покрив без задни прозорци също бяха пуснати. Дължината варираше от 3195 до 4010 мм - с междуосие от 2030 мм за стандартната версия и 2375 мм за по-големите. Височината беше от 1670 до 1840 мм. С течение на времето на пазара бяха представени и версии с три и пет врати.
Скоростната кутия беше четиристепенна механична, с три различни режима на сцепление, избираеми чрез лост до нея: задно, задвижване на четирите колела с нормални предавки и задвижване на четирите колела с ниски предавки. С актуализацията на SJ413 се премина към петстепенна скоростна кутия. Използваните спирачки бяха барабанни както за предните, така и за задните колела. Последните версии на второто поколение Jimny изоставиха твърдата ос.
Тази генерация на Jimny всъщност беше един от първите глобални автомобили в историята, тъй като се произвеждаше още в Индия, Индонезия, Кения и Испания. Моделите, построени от Santana в Европа, се правеха с шестдесет процента местни компоненти, като по този начин се избягват високите мита върху стоките, идващи от Япония. Този метод по-късно беше повторно използван със същия успех от други японски производители. Това допринесе за подобряване на европейскатаа индустрия за компоненти за дълъг период от време.
В някои страни като Италия - Jimny се предлагаше на пазара както под името SJ , така и като Samurai, постигайки значителен успех и в двата случая. В Индия вървеше като Maruti Gypsy, докато в Пуерто Рико беше известен като Chevrolet.
ТРЕТО ПОКОЛЕНИЕ
През 1998 година Suzuki представи третото поколение Jimny . Японският производител реши да възприеме по-закръглени линии за новия си офроуд автомобил, като го предлага под японското име и на чуждестранните пазари. Този нов модел направи значителен скок в качеството, като използва изключително винтови пружинни окачвания с твърда ос. Така управляемостта и комфортът достигнаха други нива на съвършенство. С дължина 3650 мм, широчина 1600 мм и височина 1710 мм , новият Jimny също беше малко по-тежък с маса от 1060 кг и се отличаваше с по-дълго междуосие от 2250 мм.
Дойде с два двигателя: 1.3 Vvt бензин и 1.5 Ddis Diesel. Бензиновият първоначално имаше работен обем от 1298 кубически сантиметра, по-късно увеличен до 1328. Мощността премина от 80 на 85 к.с. Що се отнася до дизеловия двигател, той поддържаше работен обем от 1461 кубически сантиметра през целия си жизнен цикъл, докато мощността се увеличи от 65 на 86 к.с.
Третото поколение на Jimny също се характеризира с приемането на контрол на стабилността ESP и много усъвършенствана техническа настройка: системата за следене на налягането в гумите беше включена. Версията Cabrio беше спряна от производство през 2009 година, но "братът" остана на пазара до 2018 година при невероятни продажби из целия свят.
ПОКЛОН КЪМ МИНАЛОТО
През 2018 година Suzuki представи четвъртото поколение на Jimny. Новият модел възобнови простите, квадратни линии, които направиха втората серия успешна. Прие каросерия както с три, така и с пет врати. Дължината варираше от 3395 мм за версията за японския пазар до 3985 мм при пет врати. Височината беше 1725 мм при японския автомобил kei до 1730 мм за международната опция.
В същото време междуосието тръгваше от 2250 мм за версията с три врати до 2590 мм за тази с пет. Теглото остана подобно на това на предишния Jimny: масата на базовата версия беше 1030 кг, докато при пет врати се качи на 1210.
Японците предложиха два вида скоростни кутии: петстепенна ръчна или четиристепенна автоматична. Докато стандартният модел пристигна с 658 куб см трицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, версията за международните пазари изненада с 1,5-литров четирицилиндров бензинов двигател с атмосферно пълнене. Той беше способен да достави максимална мощност от 101 к.с..
Европейската "кариера" на четвъртото поколение Jimny получи удар през 2020 година, като регулациите на ЕС относно емисиите принудиха японския производител да спре да го продава като лек автомобил. Suzuki по-късно представи отново Jimny като двуместен търговски, който продължи да записва отлични продажби. Но това (засега) не се оказва достатъчно, за да убеди марката да пусне петото поколение Jimny в Европа.