Облекчаването на регулациите за емисиите на CO2 в Европа е голямо облекчение за по-голямата част от европейските марки, които ще могат да спестят милиони евро от глоби. Разбира се, за някои повече от други.
Съобщението на Европейската комисия за облекчаване на регулациите за емисиите на CO2 даде глътка свеж въздух на автомобилната индустрия, която отчаяно викаше за решение. Макар и не всички, автомобилните марки бяха принудени да платят милиони евро глоби поради последната актуализация на разпоредбите. Това наложи марките да намалят драстично средните нива на емисии на новите си автомобили до тази година. Изглежда обаче, че Комисията се е поддала на натиска и ще даде тригодишен прозорец за спазване на тези ограничения.
Истината е, че индустрията за електрически автомобили в Европа не преживява най-добрия си период, с 1,2% спад на регистрациите през 2024 и с много фабрики, изложени на риск от затваряне поради икономическите трудности, които това би довело до финансовото състояние на много производители.
„Вместо годишно съответствие, компаниите ще имат три години съответствие с принципа на банкиране и задлъжнялост. Целите ще останат същите, но това означава повече пространство за маневриране за индустрията и повече яснота“, каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
Три европейски автомобилни гиганта въздъхват с облекчение след съобщението на Европейската комисия - Volkswagen Group, Stellantis и Renault Group. Техните лидери са тези, които настояваха най-силно за промяна през изминалата година, въпреки, че бившият ръководител на Stellantis - Карлос Тавареш, беше против. Португалският изпълнителен директор беше уверен в електрическите възможности на своята широка гама от марки и модели, но вече е извън играта и сега Stellantis залага по-агресивно на хибридната технология.
Volkswagen Group, от своя страна, промени курса си много по-рано - още през 2022, когато Оливър Блуме замени Херберт Дийс, след като първоначалната й линия от електрически автомобили ID не успя да постигне очаквания успех и имаше множество проблеми в софтуерната част.
В същото време главният изпълнителен директор на Renault - Лука де Мео, също беше много настоятелен за облекчаване на регулациите, тъй като марките в групата имаха много трудности да се съобразят с новите стандарти през 2025, което ги накара да плащат глоби от милиони долари за всеки превишен грам CO2.
Така изглежда регламентът за вредните емисии за новите автомобили, регистрирани в Европа през тази година.
Тези три групи продават повече от половината от всички нови автомобили в ЕС, сочат оценките на анализатори на Bloomberg Intelligente, които също така предполагат, че BMW Group, например, също може да е изиграла своя роля за отлагане на новите стандарти. То ще помогне печалбите на производителите могат да нараснат до 3 милиарда евро, стига да бъде одобрено от европейския парламента.
Други марки обаче не са толкова доволни. Volvo, например, беше покрил новите изисквания и очакваше печалби от продажбата на въглеродни кредити на производители, които искат да избегнат санкции. Според шведската компания автомобилната индустрия е имала достатъчно време, за да се подготви за новите разпоредби.
Сега Комисията ще има много повече работа, тъй като по план забраната за продажба на автомобили с ДВГ, която влиза в сила през 2035, трябваше да бъде преразгледана догодина. Датата обаче беше изтеглена за втората половина на тази година, което кара мнозина да се питат дали няма да има допълнителни промени в основата европейска цел.