Ако смятате да си купите нова кола, по-добре е да обмислите и да вложите парите си в нещо друго. Ново проучване на Anderson Economics Group (AEG) предупреждава, че цените на автомобилите са на път да скочат до небето заради тарифите от 25%, наложени от американския президент Доналд Тръмп за вноса на стоки от Мексико и Канада, които влязоха в сила днес.
AEG базира своите констатации на наложените 25% мита на Мексико и Канада и 10% мита на Китай. Като взима под внимание тези цифри, групата прогнозира, че дори малките кросоувъри ще видят увеличение на цените с поне 4000 долара. Големите SUV със "значително съдържание" от Мексико ще поскъпнат с приблизително 9000, както също пикапите.
Електрическите превозни средства обаче ще бъдат засегнати най-силно - със средно 12 000 долара. Като се комбинира това с потенциалната смърт на субсидиите за покупка на електромобили, този пазар може да спре за известно време. "Този вид увеличение на разходите ще доведе директно - и очаквам почти незабавно - до спад в продажбите на моделите, които имат най-голямо въздействие върху търговията. Някои от тях ще изчезнат", каза Патрик Андерсън, главен изпълнителен директор на Anderson Economic Group, пред Bloomberg.
Защо обаче електромобилите ще понесат най-големия удар? Заради материалите. "Всички производители на електрически превозни средства ще почувстват натиска от тези мита, защото използват много повече стомана и алуминий, отколкото обикновен автомобил с ДВГ", каза Марк Буш, професор по международна бизнес дипломация в университета Джорджтаун, пред CNBC. "Не се съмнявам, че това ще привлече вниманието на Илон Мъск и мога да си представя, че това би било допълнителна полза от политически натиск по отношение на ответни удари от страна на Европейския съюз, Канада и други".
Ситуацията при Tesla е интересна. Компанията произвежда моделите, които продава в САЩ, във Фремонт (Калифорния) и Остин (Тексас), но частите? Много от тях се доставят от Китай, Канада и Мексико. Например, 15% от компонентите на Model Y идват от Мексико. Там вече се борят да избегнат увеличението на митата от 25% върху китайския графит, ключов материал за литиево-йонните батерии. Струва си да се отбележи, че и трите големи американски автомобилни компании в САЩ произвеждат автомобили в Мексико, Канада или и в двете страни. Ford сглобява Mustang Mach-E, Bronco Sport и Maverick в Мексико. Пикапите Ram се произвеждат както в Мексико, така и в САЩ, докато Silverado на GM е продукт и на трите нации.
Междувременно автомобилните производители правят каквото могат, за да се противопоставят на митата. Някои карат доставчиците си да трупат запаси. Други съхраняват части на стратегически места, за да не бъдат засегнати от тарифите. Японската Honda пък обяви, че ще произвежда следващото поколение на Civic за американския пазар, което трябва да се появи през 2027, не в Мексико, а в завод в щата Индиана. Ясно е обаче едно - автомобилната индустрия явно не е очаквала Тръмп наистина да наложи тези мита и не е напълно сигурна какво да планира.