IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизелът ще оцелее в свят, доминиран от електромобили?

Реалностите на пазара са различни от това, което се опитват да наложат регулаторите

Със предстоящото влизане в сила на строгите забрани (предимно от 2035 г.) върху продажбата на нови превозни средства с ДВГ в Европа и Северна Америка, може да се предположи, че пазарът на дизелите е съвсем близо. Светът обаче е голямо място и пазарите се различават значително. И изглежда, че е крайна дизеловите автомобили ще продължат да се движат по пътищата в обозримо бъдеще, така че слуховете за тяхната предстояща смърт са силно преувеличени, пише в свой анализ CarBuzz.


бъдещето на дизела


Причините са по-скоро свързани с науката, технологиите и пазарните сили, отколкото просто с анти-EV позиция. Разбира се, това е по-скоро прогноза за това, което може да се случи въз основа на текущите тенденции и развитие на индустрията.

Дизелгейт и моментът за промяна

През септември 2015 г. Агенцията за опазване на околната среда на САЩ съобщи през света за нарушение на Закона за чистия въздух от страна на Volkswagen Group. Беше установено установиха, че VW умишлено са програмирали своите дизелови двигатели да активират контрола на емисиите, когато колата е в тестови режим. Данните в реални условия показват, че автомобилите отделят до 40 пъти повече Nox. Софтуерът е бил внедрен в около 11 млн автомобила по цял свят.

Скандалът беше огромен и доведе до сериозен отлив от дизеловите технологии. От това се възползваха производителите на хибриди и най-вече Toyota. Японската компания вече беше предизвикала сензация на пазара със своя хибриден Prius, който се появи още в края на миналия век, а в началото на миналото десетилетие предложи и електрически Prius. И той трябваше да улесни нормалните хора да навлязат в света на електромобилите.

Други марки също развиваха EV, при това още през 80-те и 90-те години, но те получиха сериозен удар, когато турбодизеловата технология Common Rail буквално избухна на сцената, трансформирайки присъщия недостатък на дизела като бавно ускоряваща кола в нещо, което може да бъде едновременно желано (по отношение на производителността) и практично (нисък разход, дълъг пробег). Това беше подпомогнато, когато германските автомобилни производители убедиха своите правителства (и Европейския съюз), че турбодизелите всъщност са добри за околната среда, тъй като имат ниски емисии на CO2 (високите нива на NOx бяха подценени).


бъдещето на дизела


Маркетингът на дизела беше толкова добър, че повече от половината пазар на нови автомобили във Франция бяха дизелови - тенденция, следвана отблизо от други страни от ЕС в началото на 2000-те години. Audi дори участва с трио дизелови автомобили в най-високия клас LMP1 в 24-те часа на Льо Ман и печели четири поредни години (2011 до 2014 г.).

И точно когато изглеждаше, че дизелът никога няма да бъде изместен от трона си, се случи нещо голямо. По време на автомобилното изложение във Франкфурт през 2015 г. бомбата избухна и Volkswagen Group беше дадена на съд за предполагаемо използване на устройства за измама в своите (предимно) 2,0-литрови турбодизелови автомобили, за да приеме строги правителствени разпоредби за емисиите. Скандалът се оказа повратната точка за популярността на дизела, като се стигна до това, че управляващите органи започнаха да налагат бъдещи забрани за продажбите на превозни средства с такова гориво.


бъдещето на дизела


Всички това означаваше, че много автомобилни производители просто се отказаха от технологията и инвестираха сериозно в електрически превозни средства. И в този момент мнозина решиха, че дизелът е на смъртно легло и неговият край е близо. Тоест, дори в близко бъдеще няма да има дизелови превозни средства.

Реалността отвръща на удара

Един от основните проблеми, който експертите по електромобили така и не вземат под внимание, е, че глобалната транспортна индустрия включва повече от личен транспорт. Пазарите, тяхното ниво на развитие и техните нужди също се различават. Корабоплавателната индустрия, авиацията и тежкият транспорт все още разчитат на технология с ДВГ, където дизелът понася основната тежест. Да, има експерименти с технология за горивни клетки в корабоплаването, но те все още са далеч от търговска жизнеспособност и са фокусирани само върху по-малки плавателни съдове.

Привържениците на електрическите превозни средства, които пишат некролога на петролната индустрия, трябва да оставят химикалките си. Трансформацията ще бъде постепенна и не представлява „явна и настояща“ опасност за глобалното търсене на петрол поне до средата на века.


камиони


Дните на Airbus или Boeing, захранвани от батерии, все още са много далеч. А що се отнася до тежкия транспорт, към EV преминават предимно обществените автобуси. За превоз на дълги разстояния все още е необходима нова, специализирана инфраструктура за зареждане. Масивните, тежки батерии и дългите времена за зареждане превръщат превозите на дълги разстояния само с батерии в инженерен кошмар. Това е реалността, която може да принуди внедряването и предвидения преход към електромобили да бъде много по-бавно, отколкото се смяташе първоначално.

Пазарът ще диктува

Голямата реалност с дълголетието на дизела е размерът на световния пазар и колко много се различават отделните региони. В Европа и Северна Америка държавните субсидии играят голяма роля в подпомагането на преминаването от ДВГ към EV. Субсидиите варират от подпомагане на купувачите до забрана за влизане в центъра на града с ДВГ или по-висок данък при покупка или регистрация на автомобил.

Това са всички външни начини за манипулиране на пазара в движение в една посока. В страните, където тези методи не са налице, ситуацията е много различна. Когато нормалните пазарни сили могат да диктуват, купувачите избират това, което е най-практично и достъпно - и в много случаи това е дизелът. Когато електромобилите са двойно по-скъпи от техните еквиваленти с ДВГ и предлагат половината пробег и само няколко обществени точки за зареждане, тогава изборът на свободния пазар е много по-различен, отколкото когато електромобилите са субсидирани и инфраструктурата е отлична.


бъдещето на дизела


Друга практичност са географските фактори. Европейските градове са гъсто населени - хората живеят близо до центъра на града и следователно до работното място и търговските центрове. Общественият транспорт също е лесно достъпен. В Южна Америка, Африка и Азия обаче това не е така. Предградията често са разположени на километри от центъра, без обществен транспорт като алтернатива. Използването на EV няма практически смисъл на тези пазари - и производителите знаят това. За да дадат на своите потребители това, което искат, те ще продължат да им предлагат автомобили с дизелов двигател - за достъпен, практичен начин на живот.

Не трябва да се пренебрегва и влиянието на популярните тенденции или така наречения zeitgeist. В много случаи преминаването към електромобили се движи повече от социалната политика, убеждението „искам да ме видят, че правя правилното нещо“, отколкото от рационален избор.

И ако Европа и Северна Америка имат добре развита инфраструктура, това на практика не съществува в много други страни от Глобалния юг. На по-бедните икономики ще им отнеме много време, за да създадат своята мрежа за презареждане, което ще обезкуражи купувачите да преминат към електричество.


бъдещето на дизела


Настъплението на хибридите и plug-in хибридите като практическа алтернатива на пълномащабното електричество с батерии, също трябва да се има предвид. На много пазари това ще бъде крайната цел, тъй като те премахват безпокойството за обхват и необходимостта от изчерпателна и изключително скъпа инфраструктура за презареждане.

Съществува и аргументът, че нуждата на развиващия се свят от растеж ще продължи дълго време да дава предимство на дизела и че това всъщност ще увеличи търсенето на дизел в бъдеще. В проучване британската газова компания BP заяви, че пълната забрана на автомобилите с ДВГ ще доведе само до 10% спад в общия брой барели петрол, произвеждан на ден до 2040 г. Това означава, че търсенето на дизелови превозни средства ще продължи да съществува и след готвената на много места забрана за продажба на нови автомобили с ДВГ.


бъдещето на дизела


Преминаването към електромобили ще бъде много по-лесно и по-бързо в Европа и Северна Америка, отколкото в останалия свят. По-големите икономики, различните градски пейзажи и съществуващата инфраструктура ще играят роля в това. Въпреки това дизелът ще бъде на пазара още дълго време, воден от по-бавната траектория на развитие на останалия свят, по-малкото манипулиране на пазарите и различните пазарни нужди. А това не би трябвало да е лошо, като се има предвид практичността на дизела и по-чистия имидж благодарение на напредъка в технологиите.


0 от 500
  • #124
    0 rate up comment 12 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    "Гост ( преди 1 час )Моят гараж е пред блока,...." Ами да видим дали съм познал на 100% какви ще се оправданията! Върху гараж 25 квадратни метра се инсталират примерно 12 панела Longi Mono Solar 530W на цена 130лв/бр. Общо 1560лв за 6360kWp, които произвежда годишно над 8000kWh за 30 год.гаранция. Хибриден еднофазен инвертор Deye 6KW струва 2189,75 лв.с ДДС Батерия 16kWh с 6000цикъла струва 3600лв. При цена 0,25ст/kWh пестиш 2000лв годишно.
  • #123
    0 rate up comment 14 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Батерия с 100kW и 215kWh с размери на вендинг автомат, струва 50 000 лв. Има вграден инвертор за 150kWp фотоволтаици. 1kWp фотоволтаици струват около 250 лв. Около 40-50 000 лв с конструкцията за 150kWp. Общо около 100 000 лв за всичко. При добив от 1300kWh/1kWp осигуряват 195 000kWh годишно, които са достатъчни за 1 милион км на лек автомобил или 195 000км за камион 40 т. Излизат по 10лв/100км за колите и 50лв/100км за камионите за първата година, а следващите 25-30 години БЕЗПЛАТНО .
  • #122
    0 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    "анонимен ( преди 20 минути )Троловете, ВЯРАТА, 200 хил лева за батерия" пак не си чел коментарите, защото " АНТИЕЛЕКТРИЦИТЕ МРАЗИМ ДА ЧЕТЕМ". Батерията вече струва само 100 000. Даже ще се върна да си го копирам в буфера да ви го напомням.
  • #121
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Излиза ли сметката? Извинявай, забравих лозунгът на антиелектриците " НЯМА СМИСЪЛ ДА СЕ МИСЛИ"
  • #120
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Иначе като мантра мога да ти повтарям всички физични закони и математически правила. За разлика от троловете на мен не ми се налага да помня какво съм лъгал и какви теории съм имал с всяка измислена самоличност. Математическите и физичните закони са едни и същи по цял свят и на всички езици. Който и да спреш на улицата ще ти издекламира същата моя МАНТРА. Само троловете ВЯРВАТЕ, че физичните закони са някаква измама, която искат да ви внушат за да се откажете от ВЯРАТА.
  • #119
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    ***, кой зададе въпроса " имам гараж върху който мога да сложа фотоволтаици но сметката ми не излиза? " Аз ли го зададох този въпрос, на който не мога да понеса отговора? Както виждаш, върху гараж 25 квадрата за 8 000 лв може да се инсталира фотоволтаична система с 16 киловат часа батерия, която да произвежда 8000 киловата часа годишно, достатъчни за 40 000 км годишно. Колко пари даваш за гориво за 40 000 км? Можеш ли да сметнеш? А за 400 хиляди километра за 10 години?
  • #118
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Троловете, ВЯРАТА, 200 хил лева за батерия, 1 милион километра, антиматемематици, "Дай прогноза за 2035г". Открийте разликата с потраящите "Харе кришна, хари кришна!" до посиняване, ха-ха.
  • #117
    0 rate up comment 11 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Кажи ми нещо ново? Това, че троловете не виждат смисъл да МИСЛЯТ не е нещо, което може да ме изненада!
  • #116
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Ако имаше смисъл досега да го е направил.Щом не го е направил значи няма смисъл тротинетка.
  • #115
    0 rate up comment 8 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 месеца )
    Така че да се върнем на тренировките за МИСЛЕНЕ с мисловният експеримент, който измисли Гост. Има ли икономически смисъл от изграждането на фотоволтаична централа върху гаража при техническа възможност? При днешните цени, тази фотоволтаична централа с 16kWh батерия може да му задоволи ГОЛЯМА ЧАСТ както от транспортните, така и от енергийните и отоплителни нужди. И "стотинките" в рамките на гаранцията на батерията да изплатят гаража.