Като цяло историята на дизеловите двигатели обхваща почти 130 години, като за голям период те бяха най-популярния избор на Стария континент. През последните години беше подета война срещу дизела и много от автомобилните производители се отказаха от него. Въпреки това, то все още си остава любим избор на голям брой шофьори, особени на тези, които изминават ежедневно големи разстояния със своите автомобили. Представяме ви 5 факта за дизела, които са известни на малко хора.
1. Въглищата са първият избор за гориво за дизелови двигатели
Първоначално дизеловият двигател не е проектиран да работи с дизелово гориво. Неговият създател Рудолф Дизел планира да използва въглищен прах и дори растително масло като гориво.
Въпреки това, в резултат на експерименти се оказа, че въглищният прах не е подходящ като гориво, тъй като по време на изгарянето се образува много пепел. Самият прах има абразивни свойства и драска стените на цилиндъра. И процесът на подаване на въглищен прах в горивната камера предизвика затруднения.
2. Наночастиците са вредни за околната среда
Еколозите ежегодно призовават производителите на дизелови двигатели да намаляват вредните емисии. В резултат на това инженерите бяха принудени да направят горивната смес толкова бедна, че отработените газове започнаха да съдържат сажди, наречени наночастици. Именно те са най-вредните за околната среда и за хората.
3. Бензинът е по-вреден от дизела
След като наночастиците се появиха в отработилите газове на дизеловите двигатели, „зелените“ не разбраха, че действията им само влошават нещата и поискаха пълна забрана за използване на дизелови двигатели, тъй като се предполага, че само техните изгорели газове съдържат сажди. Скоро обаче стана ясно, че бензиновите турбо двигатели с директно впръскване произвеждат по-голям брой и съответно по-опасни наночастици.
4. „Синьото“ гориво съсипва дизела
В Европа модерните дизелови двигатели имат система за пречистване на отработилите газове с помощта течен реагент, наречен Adblue. По същество това е разтвор на деминерализирана вода и урея.
Интересен факт е, че уреята се получава от амоняк чрез синтез. Амонякът от своя страна се произвежда от природен газ. А газта, както знаем, вече не е евтина. Поради тази причина химическият гигант BASF например намали значително производството на амоняк. Това доведе до шесткратно увеличение на цената на Adblue. В същото време използването на дизелови двигатели със SCR катализатори без Adblue е забранено в Европа от 2008 година.
5. Дизеловото гориво има различни цветове
Разликите в цвета на дизеловите горива от различни производители най-често се дължат на технологичните особености на дадено производство. Например, ако една и съща петролна рафинерия произвежда дизелово гориво по два различни утвърдени стандарта, тези два тези два продукта могат да се различават по цвят. Няма обаче връзка между производителя и цвета на самото гориво.
Лятното и зимното дизелово гориво също са визуално неразличими. Може дори да се каже, че степента на пречистване на съвременното гориво е достигнала такова ниво, че не винаги е възможно визуално да се разграничи дори бензинът от дизеловото гориво.