2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Аз бих започнал оттам: общините и държавата трябва да имат яснота има ли проблем със замърсяването на въздуха, или няма. Преди няколко месеца излязоха фрапиращи факти как общините нарочно са премествали апаратурата за измерване на чистотата на въздуха в места с ниско замърсяване, дори в паркове. Тоест първо трябва да си извадим главата от пясъка, и да получим реални данни какво е замърсяването. Но дори и на базата на сегашните недостоверни данни, Световната банка изчислява, че замърсеният въздух причинява 15-20 хиляди преждевременни смъртни случая в България всяка година. Тоест един не толкова малък вече град изчезва всяка година заради този проблем. Това е страшно. И очевидно изисква спешни мерки.


4