2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Мярка за защита на потребителите. Не се опитваме да измислим наново топлата вода. В много държави съществува т. нар. автомобилен паспорт, информацията в който е публично достъпна. Тази информация включва кога е минал на технически преглед, в какво техническо състояние е бил, на какви километри, претърпявал ли е удари, сервизна намеса и така нататък. По този начин всеки собственик - настоящ или бъдещ - може да е наясно със състоянието и историята на автомобила. Част от тази информация я има и в момента. Тоест не са необходими някакви огромни усилия или инвестиции, за да се реализира тази идея.
Когато се мине през годишен технически преглед например, спокойно могат да се снемат километрите на автомобила. Сервизите, когато обслужат един автомобил, могат да въведат тази информацията в базата данни - всъщност може да става дори автоматично.


4