2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Да. Това е още едно нещо, което зависи от добрата воля на законодателя. Европейският съюз вече го е решил, но е препоръчителна мярка, не задължителна - затова и вероятно нашите институции не бързат толкова. Всички знаем, че електрическите автомобили са много по-тежки. Един електрически ван спокойно може да тежи 2.8 тона, и тогава полезният товар остава твърде малък. Затова предлагаме да се вдигне границата на 4.25 тона за категория В. Това е регулация, която, повтарям, вече е приета от ЕС.


4