2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Вносителите могат да помогнат, но само отчасти. Основна част от употребяваните автомобили, които се внасят в България, са стари - на по 10, 15, 20 години. Те много отдавна вече нямат история в централната база данни на производителя.
Но пък за сметка на това съществува не чак толкова трудно достъпна апаратура, която можеш да включиш към компютъра на колата и да разбереш какви реални километри е изминала. Превъртането на километража не може да се скрие напълно. Какво пречи всеки автомобил, който влиза в България, да бъде проверяван? От друга страна, може да се мисли за наказателна отговорност. Разбира се, трудно е да се докаже кой е извършителят на такова деяние. Но отговорността в крайна сметка е на онзи, който е внесъл автомобила. Освен ако той не е крайният собственик, наясно е, че километражът е превъртан, и е ОК с това.
Не смятам, че случаите с манипулиране на километража ще изчезнат напълно. Но е добре да станат по-скоро изключения, отколкото правило, както е в повечето страни в Европа.


0