2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Това е решение на законодателя. Ние можем да само да го посъветваме. Веднъж, като отчитаме споменатите вече проблеми с чистотата на въздуха. Втори път - с тъжната статистика, която ни нарежда на първите места по смъртни случаи на пътя. Една от причините е старият автопарк. На следващото ниво идват амбициите на ЕС за въглеродна неутралност. През миналата година слушахме много изявления как електрическите автомобили са свършени, приключи се с тях, връщаме се към добрия стар ДВГ. Точно обратното ще се случи от тази година. Прогнозите са, че през 2026-2027 вече около 30% от новите автомобили в Европа ще са чисто електрически или плъг-ин хибриди. Ние тук, разбира се, изоставаме от този процес - по културни, социални и икономически причини. Но всички страни в ЕС имат програми как да управляват този преход. С едно голямо изключение - България.
Много неща могат да се направят. Ние отдавна имаме конкретни предложения за стимули за електрически автомобили. Те могат да са различни по вид и като сума. Но е добре да припомним, че Румъния има 10 200 евро субсидия за покупка на електромобил. А Румъния не произвежда електрически автомобили.


0