2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Аз мисля, че цените на новите автомобили не се повишиха толкова драстично, ако погледнем средните класове. Ако гледаме един С-SUV, ще видим няколко промени: първо, колата е станала значително по-безопасна и по-добре оборудвана. Второ, консумацията на гориво значително намаля. Което води до спестявания за собственика. Трето, качеството се повиши. Знам, че в България битуват едни народни схващания, че колите от 80-те и 90-те били много по-масивни, по-безопасни, по-надеждни. Има предостатъчно такива краш тестове, които убедително доказват обратното. От тях се вижда колко огромна е разликата в полза на съвременните коли.
Освен това, съдейки по данните за продажбите, новите автомобили са по-достъпни за българите, отколкото са били в миналото. Личи си и по съотношението между регистрирани употребявани и нови автомобили - в миналото то беше достигнало 10 към 1. Миналата година бе 5 към 1.


2