2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- Ясно е, че такава схема не може да продължава до безкрайност. Тя служи, за да създаде критична маса от електромобили на пътя и да насърчи развитието на инфраструктурата. Но ако искаме да направим този преход, това е начинът. И според мен България има ясно изразен национален интерес да го направи. Да имаме не само повече чисти и безопасни автомобили на пътя, но и такива, които не харчат изкопаеми горива - защото ние произвеждаме електричество, но нямаме нефт.
Тези стъпки не са непременно огромни и тежки за бюджета. Ние бяхме предложили създаването на един фонд за субсидии от 75 милиона лева за три години, примерно, и бяхме изчислили, че само от данъците по покупката на тези автомобили хазната ще получи около 150 милиона лева обратно. Не само че няма да загуби, но и ще спечели. Защото при покупката на нов автомобил държавата получава преки и непреки данъци. При покупката на употребяван автомобил получава нула.
Може постепенно да се въведе и екологичен данък за всеки, който занапред купува автомобил със сертификат Евро 1, 2, 3 или 4. Наясно сме, че това не може да стане от днес за утре, и че повечето хора все още имат ниска покупателна способност. Но покупателната способност в Румъния, Сърбия, Северна Македония не е много по-различна - а вносът на стари автомобили е много по-умерен.


2