2024 в много отношения бе рекордна година за пазара на нови автомобили в България - но въпреки растежа той все още си остава най-слабият в ЕС, съотнесен към броя на населението. Причината очевидно не е само в ниската покупателна способност, както утешително си повтаряхме години наред, а и в липсата на работеща държавна политика за обновяване на автопарка, прочистване на технически негодните автомобили и намаляване на замърсяването.
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) има нов пакет с предложения за нормативни промени, които биха могли да променят това - стига да бъдат приети, разбира се. Предложенията включват субсидии за автомобили с ниски емисии, въвеждане на електронен паспорт за всяка кола на пътя, наказания за превъртане на километраж, въвеждане на онлайн регистрация на автомобилите в КАТ (Пътна полиция), промени в обхвата на най-масовата шофьорска категория В. Какви са аргументите за тези промени и какви са шансовете те да се приложат на практика - зададохме тези въпроси на Александър Костадинов, председателя на ААП.
18 въпроса за автомобилния пазар в България (ГАЛЕРИЯ):
- За нас първата стъпка трябва да е с новите автомобили. След това може да се помисли и за останалите. Днес регистрацията на автомобил в България е малко архаична. Дали тя ще остане в бъдеще в Пътна полиция, дали ще се премести в агенция "Автомобилна администрация", дали ще се създаде някаква нова структура, това не е толкова важно. По-скоро е важно регистрацията да става бързо, лесно и сигурно. На нас в ААП ни отне две години и половина приказки и срещи с всякакви институции, за да ги убедим, че когато става дума за нови коли, вносителят може да получи направо регистрационните номера. Иначе трябваше за всеки отделен автомобил да се ходи поотделно в КАТ. Представете си това, умножено по 50,000.
Сега най-после идва дигитализация на т. нар. СОC, Certificate of conformity (сертификат за техническо съответствие с изискванията на ЕС, б. ред.). До 2026 вече всички производители ще го имат. Това е на практика технически паспорт, в който производителят описва какъв е автомобилът, с какъв двигател, с какви въглеродни емисии и т. н.. Българската пътна полиция вече може да получава тази информация. Това спестява много усилия и време.
Наясно сме, че в България има риск от измами - от два автомобила се прави един, сменят се шасита и прочие. Но и за това има достатъчно механизми за предотвратяване. През XXI век регистрацията на автомобил трябва да е нещо рутинно, а не отнемащо ден-два.


2