Китайската автомобилна индустрия преживява бърз растеж, особено в сегмента на електрическите превозни средства. Зад блясъка на иновациите и впечатляващите цифри на продажбите обаче се крие тъмна страна – цяла флотилия от „зомби електрически коли“, обречени на бавна смърт заради фалита на техните производители. Този проблем засяга не само самите компании, но и хиляди собственици на автомобили, които се оказват в трудна ситуация.
Един от най-ярките примери е фалитът на WM Motor през 2023. Собствениците на автомобили от тази марка, като EX5, са изправени пред редица трудности. Те описват ситуацията като „кошмар“. След колапса на компанията, Bluetooth спря да работи, мултимедийната система не работи, навигацията е остаряла, а поточното видео е станало нестабилно. Колата като цяло остава на пътя и е по-икономична от бензиновите си колеги, но перспективите за експлоатация са доста неясни.
Проблемът се задълбочава от няколко фактора. Първо, липсата на надежден сервиз и резервни части. Застрахователните компании не са склонни да застраховат автомобили от „проблемни“ марки, повишавайки ставките и създавайки допълнителни затруднения за собствениците.
Второ, търсенето на необходимите части представлява огромна трудност. Пазарът на резервни части за автомобили от фалирали фирми съществува, но работи в полулегална сфера, предлагайки освен оригинални (често дефицитни) части и нелегални софтуерни модификации за възстановяване на функционалността.
Историята на WM Motor не е уникална. Друг пример е Neta Auto. Собственици на модела Neta S се сблъскват с невъзможността да ремонтира дисплея на мултимедийната система поради недостиг на резервни части и финансови проблеми на компанията. Софтуерните актуализации станаха рядкост и корекциите на грешки се забавят за неопределено време.
Бързият растеж на пазара на електрически превозни средства в Китай, подхранван от държавната подкрепа, доведе до появата на много малки компании, които не успяха да се конкурират с гиганти като BYD. Намаляването на субсидиите и ценовите войни бяха решаващите фактори, които доведоха до фалит на много, например Jiyue Auto се сблъска с финансови проблеми и съкращения на производството само след една година работа.
А както е тръгнало, това няма да бъдат последните жертви на бързото развитие на индустрията с електрически автомобили в Китай. И тепърва все повече собственици ще се сблъскват с подобни проблеми.