IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

„Зомби коли“, или тъмната страна на китайските електромобили

Редица компании фалираха, оставяйки клиентите си сами с проблемите

Китайската автомобилна индустрия преживява бърз растеж, особено в сегмента на електрическите превозни средства. Зад блясъка на иновациите и впечатляващите цифри на продажбите обаче се крие тъмна страна – цяла флотилия от „зомби електрически коли“, обречени на бавна смърт заради фалита на техните производители. Този проблем засяга не само самите компании, но и хиляди собственици на автомобили, които се оказват в трудна ситуация.


електромобили


Един от най-ярките примери е фалитът на WM Motor през 2023. Собствениците на автомобили от тази марка, като EX5, са изправени пред редица трудности. Те описват ситуацията като „кошмар“. След колапса на компанията, Bluetooth спря да работи, мултимедийната система не работи, навигацията е остаряла, а поточното видео е станало нестабилно. Колата като цяло остава на пътя и е по-икономична от бензиновите си колеги, но перспективите за експлоатация са доста неясни.

Проблемът се задълбочава от няколко фактора. Първо, липсата на надежден сервиз и резервни части. Застрахователните компании не са склонни да застраховат автомобили от „проблемни“ марки, повишавайки ставките и създавайки допълнителни затруднения за собствениците.

Второ, търсенето на необходимите части представлява огромна трудност. Пазарът на резервни части за автомобили от фалирали фирми съществува, но работи в полулегална сфера, предлагайки освен оригинални (често дефицитни) части и нелегални софтуерни модификации за възстановяване на функционалността.

Историята на WM Motor не е уникална. Друг пример е Neta Auto. Собственици на модела Neta S се сблъскват с невъзможността да ремонтира дисплея на мултимедийната система поради недостиг на резервни части и финансови проблеми на компанията. Софтуерните актуализации станаха рядкост и корекциите на грешки се забавят за неопределено време.

Бързият растеж на пазара на електрически превозни средства в Китай, подхранван от държавната подкрепа, доведе до появата на много малки компании, които не успяха да се конкурират с гиганти като BYD. Намаляването на субсидиите и ценовите войни бяха решаващите фактори, които доведоха до фалит на много, например Jiyue Auto се сблъска с финансови проблеми и съкращения на производството само след една година работа.

А както е тръгнало, това няма да бъдат последните жертви на бързото развитие на индустрията с електрически автомобили в Китай. И тепърва все повече собственици ще се сблъскват с подобни проблеми.

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Симо ( преди 1 месец )
    Г-н Антитела, вие сте паталогичен случай. По вашата логика съдбата на известни в миналото фирми като DKV и Simka и други трябва да бъдещето на всички автомобилни компании в Европа. В Китай има 24 000 фирми за електро автомобили и NETA едва ли може да бъде образец. Има компании като DongFen, SAECO, BYD и NIO ,които произвеждат автомобили на ниво по-високо технологично от Mercedes и BMW. NIO и Hongqi вече даже се целят в пазара на Rols Roys. Вие нищо не знаете за китайските коли. Само грухтите.
  • #6
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Още един тест - прав ли е гуруто Тойода за това че електромобилите НИКОГА в човешката история няма да задминат 30% пазарен дял, а бъдещето на автомобилите принадлежи на водорода? ВЯРВАШ ЛИ МУ? ВЯРВАШ ли че след няколко години Toyota ще започне да произвежда електромобил с 1500 км пробег и 10 минути зареждане при тегло и цена близки до Toyota corolla? Аз ВЯРВАМ, че всичко това са лъжи и манипулации. Сигурен съм че и ти го ЗНАЕШ, но никога няма да си ПРИЗНАЕШ И ИЗРЕЧЕШ НА ГЛАС.
  • #5
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    До 4. Както винаги си скаран с времепространството и не знаеш кога и къде се намираш. По тази черта си разпознаваем колкото и от никовете на троловете да ползваш. Хайде да се върнеш да прочетеш мнението през коя година е било интервюто, а после пак да се върнеш в Уикипедия и да прочетеш колко по 20 човека са имали през това време BYD? Също така, можеш да се върнеш години назад, откакто съм хвалил китайците и съм наричал И продължавам да наричам Илон най-големия психопат в света.
  • #4
    11 rate up comment 4 rate down comment
    До Тролопитека ( преди 1 месец )
    Фирма с 20 човека персонал през 1995 за китай даже малка фирмичка не е, а нещо като глокс по плетене на една кука. Толкова си прехласнат да хвалиш китайците, че даже започна да обиждаш външния вид на божеството до което до скоро се кланяше - Мъск. BYD от глокс по самоделни батерии за колички с дистанционно стават това което са единствено и само заради солидния държавен гръб на уж народната китайска уж република
  • #3
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    До 2. BYD никога не е била малка фирмичка. Още няколко години преди старта на Тесла модел S през 2012, все още плешивият и млад Илон Мъск в едно емблематично и историческо интервю, в което каза че водородът е глупост, беше попитан и конкретно за BYD. Тоест още тогава около 2010-та са били фактор в автомобилостроенето в Китай. И няма как да е иначе, след като са един от най-старите и най-големи производители на батерии още от 1995 както в Китай така и в световен мащаб.
  • #2
    13 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "не успяха да се конглокират с гиганти като BYD" - когато всичко започна, BYD бяха дребна формичка. Просто някои са по-добри и бързи от други. Нямаше как да оцелеят 200 компании, колкото бяха.
  • #1
    30 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Нормално. Няма да ме учуди и по-големи имена да изгорят, предвид че от всички производители едва 2 не губят пари от всяка продадена бройка. Отделно видяхме как XIaomi продаде 50к коли и влезе в топ 10 на призводителите, значи че другите продават съвсем бутикови бройки.