Едно от най-широко разпространените мнения в автомобилната индустрия е, че китайските превозни средства са по-евтини, защото са с по-лошо качество от европейските или американските превозни средства. Години наред на колите от Китай се гледаше като на нещо нестандартно, което обаче зависи изцяло от технологиите, предоставени от чуждестранни партньори.
В последно време обаче ситуацията се промени коренно Днес Китай, освен че е най-големият износител на автомобили в света, определя и тенденциите в индустрията, особено в областта на електрическите автомобили. Гиганти като BYD, Geely и NIO вече навлязоха в Европа и Латинска Америка, като САЩ са следващата им цел.
Традиционните производители - от Ford до стартиращи компании като Rivian, вече прилагат обичайна практика в индустрията към китайски превозни средства. Те са сдобиват с някои от тях, разглобяват ги напълно, за да ги анализират и да потърсят ключа към техния успех.
Дори марка като Lucid Motors, известна със своите първокласни превозни средства, които са и най-ефективните на пазара на ЕV, изучава автомобили от китайски марки, за да се поучи от силните им страни. Нейният главен инженер Ерик Бах лично участва в този процес, като посочва няколко области, в които китайските производители се отличават:
- Майсторска изработка и високо качество
Далеч от предразсъдъците, качеството на покритията на много китайски автомобили е на нивото на водещите марки. Модели като Xiaomi SU7 и Zeekr впечатляват с финеса на интериора си и зрелостта на дизайна и каросерията, като някои от моделите достигат много високи нива.
- Дигитален напредък
Софтуерът и технологичните характеристики са друга силна страна. Компании като Ji Yue, сътрудничество между Geely и Baidu, издигнаха усъвършенствана навигация, гласови команди и помощ на водача до изключителни нива. По думите на Бах, „китайските коли имат дигитален подход, който ги прави еталон в индустрията."
- Скорост на развитие
Способността да се пускат нови модели в рекордно време се дължи отчасти на интензивната работна етика и подкрепата на държавните субсидии, които насърчават иновациите. „Те имат повече хора, които се занимават с програмиране повече часове на седмица и следователно производството е много, много високо“, смята Бах.
Въпреки че превъзхождат в редица аспекти, Ерик Бах посочва, че китайските производители все още имат място за подобрение в динамиката на шофиране и представянето на пътя.
Тъй като Lucid и други западни производители се стремят да усъвършенстват своите предложения, е ясно, че конкуренцията е по-силна от всякога. Автомобилната индустрия се променя и китайските автомобили играят основна роля в тази глобална трансформация.
„В Lucid работим усилено, за да съберем всички части в един цялостен пакет. През последните години китайските производители се възползваха от силните страни на традиционните марки и сега те трябва да направят същото, ако не искат да бъдат изместени“, завършва главният инженер на Lucid Motors.