IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо японците сменят маслото на двигателя толкова често

Това се дължи на комбинация от фактори, сред които са манталитет и начин на употреба на автомобила

В Япония поддръжката на автомобили се третира с особено внимание, което позволява на автомобилите да останат в отлично състояние дори с впечатляващ пробег. А едва от основните причини за тяхното дълголетие е честата смяна на двигателното масло. Съществуват много стереотипи относно тази процедура, но реалността понякога е различна, категорични са експерти.


смяна на масло


Превозните средства, пристигащи от Япония, често имат стикери, показващи, кога са преминали редовното си обслужване. И числата говорят сами за себе си – в повечето случаи маслото на двигателя се сменя приблизително на всеки 5000 км. И това е въпреки факта, че Япония разполага с висококачествено гориво, а климатът е сравнително мек.

Японската система за поддръжка на автомобили е породила много теории. Някои смятат, че маслата, използвани в тази страна, губят свойствата си твърде бързо, докато други са убедени, че честата подмяна удължава живота на двигателя. Истинските мотиви за такова голямо внимание към поддръжката обаче далеч не са толкова очевидни.

В много отношения този подход към поддръжката се дължи на манталитета на японците, което се отразява и в грижата за оборудването. Не е тайна, че старите японски устройства - от електроника до домакински уреди, могат да функционират безупречно в продължение на десетилетия. В Япония е обичайно да се действа проактивно, да се следват препоръките на експертите и да не се чака критично износване. И тъй като високият стандарт на живот позволява да се инвестира в поддръжка на автомобила без никакво колебание, местните шофьори предпочитат да сменят маслото по-рано, минимизирайки потенциалните рискове за двигателя.

Друга от основните причини за честата смяна на маслото в Япония са особеностите на градския трафик. Въпреки че транспортната система на страната е силно развита, в мегаполисите шофьорите често трябва да стоят дълго време в задръствания. При тези условия двигателят работи на празен ход, а моторното масло се износва не само в зависимост от изминатите километри, но и от общото време на работа на двигателя.

Ето защо японските инструкции за експлоатация често съдържат препоръки, които вземат предвид градското шофиране. Например за хибридна Toyota Prius, която се използва в тежък трафик, автомобилният производител препоръчва смяна на маслото на всеки 5000 км и смяна на масления филтър след 10 000 км.

Също така си струва да се отбележи, че японските шофьори предпочитат да използват достъпни масла, направени по метода на хидрокрекинг. Те са с по-ниска издръжливост от напълно синтетичните аналози, поради което изискват по-честа подмяна.

Средният експлоатационен живот на моторното масло е около 300 часа активна работа на двигателя. Като се има предвид, че в условията на гъст градски трафик скоростта рядко надвишава 20 км/ч, лесно е да се изчисли - само след 6000 километра смазката губи свойствата си. Собствениците на автомобили в Япония обаче предпочитат да не чакат до достигане на границата на износване и сменят маслото по-рано, за да поддържат двигателя в най-добра форма.


0 от 500
  • #19
    19 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На 30 000 може да сменяш безопасно само ако двигателя е със система тип сух картер и върти голямо количество масло което минава и през по ефективен филтър. Мокрия картер по принцип си е калпава система за смазване но е най популярна заради ниската цена за производство и опростената конструкция. Иначе за сериозни приложения където се гоят високи резултати се ползва само сух картер.
  • #18
    51 rate up comment 9 rate down comment
    Дедо Ви ( преди 1 месец )
    Има някои нашенски сервизи дето препочъчват смяна на 30К килиометра, обаче за НИКЪДЕ на никоя опаковка на масло не съм видял да пише някакви километри или моточасове, единственото което съм видял да пише е че маслото е с удължен срока на употреба, което си е много разтегливо понятие, затова аз лично сменям маслото без значение от марката на всеки 8000 км които навъртам градско и извънградско каране, и да добавя че карам на газ 25 годишен автомобил... японски :-) и не смятам да го сменям за сега
  • #17
    45 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това е ако се кара само в града е напълно правилно, както и при всички останали тежки видове експлоатация не сте си чели книжките, от масло и обслужване никога не се пести, иначе вярно дават 30к за смяна някои, пробвайте на толкова да смените и после пишете как е минало.
  • #16
    35 rate up comment 13 rate down comment
    Чук до 15 ( преди 1 месец )
    Те и новите акумулатори са все "необслужваеми"))))....и държат яко има няма 2-3 години....
  • #15
    23 rate up comment 16 rate down comment
    До 5, че и същия 6 ( преди 1 месец )
    *** ли си роден или си ходил на специални глоксове? Това няма да помогне обаче да разбереш колко още ешелона с бежанци има да изхрани тъпият Ханс докато се приближи поне на оръдеен изстрел от японското качество с неговите дръгели
  • #14
    44 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Абе то ако четете препоръките на производителите, някои автоматични скоростни кутии са "необслужваеми" и маслото в тях е за целия им живот. Само че живота не свършва на 150хил. км. Те пишат и маслото да се сменя на 30хил, за да може лизинговите и корпоративните клиенти да изтънят вноските, че там смятат и обслужванията, т.е. производителите се гримират за представянето в Екселските таблици. Реалността после е: БМВ на 100хил. км. с изядени разпределителни валове например (виждано е!).
  • #13
    17 rate up comment 30 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Кой търговец на масло поръча статията?
  • #12
    48 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Маслото може да се сменя на всеки 100 км,всеки понеделник,на пълнолуние,на залез слънце и т.н.по ваше желание,но ще се отрази на джоба ви.Маслото се сменя както е казал производителя,с точно указания тип масло с нужния вискозитет.
  • #11
    17 rate up comment 54 rate down comment
    Турбо ( преди 1 месец )
    Съвременните синтетични масла се сменят на 25-30000 км по препоръка на производителя.
  • #10
    54 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това е нормалния интервал за смяна. Няма никакво значение дали маслото е синтетично или минерално. Сменя се в диапазона 5000-8000км. 10 000 е горна граница особено за бензиновите. Друг е въпроса че при съвременните коли нарочно завишиха препоръчителните интервали с маркетингова цел. Също както и някой от производителите на масла лъжат че маслата им издържат по 20 000км което е на практика невъзможно.