Автоматичната скоростна кутия е проектирана по такъв начин, че понякога, смяна на маслото, можете да нанесете доста щети на този скъп агрегат. Всъщност с течение на времето неговите елементи са износват най-вече заради недостатъчно смазване и така се стига до излизането им от строя. Това е и причината за много спорове относно най-безопасната подмяна на течността. А тя може да бъде частична или пълна. Кой от двата метода е по-безопасен, разкриват експерти.
По време на работа във всяка автоматична трансмисия се образуват продукти от износване, които представляват метални стърготини. Тя трябва да бъде премахнати и тук възникват редица трудности. Факт е, че новото масло отмива утайката по-ефективно от използваното. Но в този случай възниква ситуация, при която стружките попаднат в хидравличния блок по-бързо, което води до запушване. От това особено страдат автомобили с голям пробег, при които собствениците не сменят смазката дълго време. Следователно към процеса на подмяна трябва да се подхожда с повишено внимание.
Вече споменахме, че обикновено се използват два метода за подмяна на маслото - така наречената пълна подмяна или частична подмяна. Да започнем с първия вариант. Пълна актуализация на трансмисионната течност се извършва с помощта на оборудване, което се намира в специализиран за тази дейност сервиз. Маркучите на специална инсталация за смяна на маслото са свързани към хидравличната система, която под налягане подава новото масло, а старото постепенно се изтласква.
Тази процедура е по-подходяща за автомобили с пробег под 100 000 км. Тук нюансът е, че при пълна подмяна цялата утайка под формата на малки метални остатъци може да се издигне от масления съд и да запуши корпуса на клапана заедно с соленоидите. А това неминуемо ще доведе до проблеми с трансмисията. Например, при превключване ще се появят трептения. Така че трябва да отидете втори път в сервиза, да източите маслото, да демонтирате масления картер на кутията и да го почистите от мръсотия. Може да се наложи и подмяна на някой детайли, което е доста скъпо.
Частичната подмяна е по-щадяща. В случая 2-3 литра масло се източват от картера, след което се добавя необходимия обем течност. След като колата измине около 1000 км, процедурата се повтаря. При този метод има само минимален риск продуктите от износването да запушат трансмисионните възли. Тази опция е подходяща за собствениците на автомобили, които са закупили употребявана кола с пробег от 100 000 км и не знаят как предишният собственик я е обслужвал колата.
Предимствата на този метод включват факта, че цялата работа се извършва лесно. Дори не е нужно да сменяте филтъра на кутията. Недостатъците включват удължен във времето процес, както и факта, че може да е необходима повече работна течност, отколкото при пълна процедура за подмяна.