Всеки повече или по-малко разумен собственик на кола знае, че смазочните свойства на моторното масло намаляват триенето на частите на двигателя, предпазват ги от ръжда и мръсотия, а също така уплътняват и премахват топлината. Просто казано, без масло, силовият агрегат е обречен. Но колко дълго може да издържи? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експерти от Auto.Mail.
Автомобилните производители препоръчват смяна на двигателното масло на всеки 10 000-15 000 км, въпреки че някои експерти съветват този интервал да се намали до 8000 км. В допълнение, числата на километража не винаги са индикация за необходимостта от смяна на смазката. Ето защо експертите често се фокусират върху часовете работа на двигателя. По правило синтетиката губи свойствата си след 350 часа работа, а минералното масло още по-рано - след 250.
Какво обаче ще стане, ако изобщо не смените смазката в двигателя? Резултатът е добре известен на всички - постепенно моторът ще бъде „убит“. Поради лоши смазочни свойства триещите механизми ще започнат да се подлагат на прекомерно натоварване, което се очаква да доведе до загуба на мощност и повишен разход на гориво.
Рано или късно всичко това ще бъде придружено от типично метално почукване. Маслото постепенно ще загуби способността си да отстранява топлината, което ще доведе до прегряване на агрегата. В същото време, когато се нагрява, желязото ще се разшири, нарушавайки херметичността на системата и образувайки пукнатини.
Що се отнася до времето на разрушаване на двигателя при липса на смазване, няма средни статистически данни. И все пак пробег от около 40 000 км се счита за критичен, тоест след него процесът е необратим. Историята обаче познава случаи, когато някои шофьори изцеждат много повече от двигателите на своите коли.
Собственик на Audi TT, например, успява да измине цели 135 000 км със спортното купе, без да смени маслото в двигателя! При Toyota Vitz изминато разстояние е малко по-малко - 120 000 км. Известен е и случай с Kia Sportage, която успява да измине 100 000 км без смяна на маслото. Със сигурност има и по-фрапиращи примери с автомобили от времето на соца, чиито ламарини се разпадаха, преди да блокира двигателят.