Шефовете на Nissan все повече изглеждат изпаднали в "режим паника", както пророкува бившият им шеф Карлос Гон още преди месец. Два дни след като спасителното сливане с Honda пропадна окончателно (провалено, както отбелязва InsideEVs, от "прекомерната гордост" на Nissan), шефовете на компанията представиха плановете си за съживяване на бизнеса. Те предвиждат лансирането на шест нови модела през следващите две години, плюс масови съкращения на работна ръка и орязване на други разходи.
Обещаният нов плъг-ин хибриден X-Trail поразително прилича на съществуващия Mitsubishi Outlander PHEV
Вглеждането в детайлите на плана обаче не вдъхва особен оптимизъм. От шестте нови модела два са електромобили в ниските ценови сегменти, с минимален марж на печалба, други два са модели, популярни само в Азия (миниван и миниатюрен "кей кар"), и само два са SUV автомобили в най-доходните и конкурентни сегменти на пазара - нова плъг-ин хибридна версия на X-Trail/Rogue, и актуализация на сегашния хибриден Rogue e-Power. Плъг-ин хибридът действително би могъл да отвори за Nissan някои пазари, от които марката се самоизключи в последните години. Има само един проблем: ако се съди по затъмненото изображение на бъдещите модели, показано от японците, този бъдещ X-Trail PHEV изобщо няма да бъде Nissan, а само... Mitsubishi Outlander със сменена емблема. Outlander и актуалният X-Trail действително са на една и съща платформа, но бяха разработени поотделно, с различни настройки, компоненти и дизайн. Сега явно острият недостиг на средства е принудил японците да вземат наготово колата на побратимената си компания.
Другите новости също не звучат прекалено перспективно: следващо поколение на все по-малко търсения електрически Leaf, нов малък електрически хечбек за Европа (вероятно наследник на Micra, на платформата на новото Renault 5 E-Tech), фейслифт на един от "кей кар" моделите за японския пазар и накрая голям миниван, който също ще се предлага основно в Япония. Nissan представи като предстоящ и електрическия седан N7, но той всъщност вече се продава в Китай.
Междувременно анализаторите продължават да коментират защо е пропаднала сделката с Honda, която се ползваше с активната подкрепа на могъщото японско министерство на икономиката. Според Reuters основната причина за провала е гордостта на шефовете на Nissan, които категорично отказали да се превърнат в дъщерна компания на Honda. Източници от Honda пък разкриват, че били шокирани колко бавно се вземат решенията в Nissan. "Това е проблем на мениджмънта", смята Джули Буут от Pelham Smithers Associates.
"Те тотално надценяват своята позиция и стойността на бранда си, както и собствената си способност да преобърнат тенденцията и да спасят бизнеса". Японското правителство също няма реалистична представа какво се случва в автомобилната индустрия, смята Буут. Сега последната надежда за Nissan остава стратегическа инвестиция от страна на тайванската Foxconn, прочута като производителя на iPhone за Apple. Поделението за електромобили на Foxconn се ръководи от бивш шеф в Nissan, а компанията е вече голям инвеститор в японската икономика чрез дела си в електронния гигант Sharp.