Tesla загуби пазарен дял в Швеция и Норвегия през януари, показват данните от регистрацията на автомобили в понеделник. Причината е, че американският производител на електрически превозни средства е изправен пред тест за популярност след нахлуването на милиардера и собственик на компанията Илон Мъск в политиката.
Общо 405 нови автомобила Tesla бяха регистрирани в Швеция миналия месец, с 44% по-малко от януари 2024 година, докато регистрациите в Норвегия паднаха до 689 бройки, което е намаление от 38% за същия период, въпреки увеличаващото се търсене на електромобили в двете страни.
Макар че кросоувърът Tesla Model Y беше най-продаваният модел в двете скандинавски страни през 2024 година, имиджът на компанията претърпя удар през последните седмици, установи проучване на пазарните настроения от шведската Novus Group, цитирана от местната информационна агенция TT.
В допълнение към силната си подкрепа за президента на САЩ Доналд Тръмп, Мъск също така изрази поляризиращи мнения за политиката в Европа и извън нея, привличайки критики от европейските столици, включително от премиера на Норвегия. Мъск, който управлява и платформата за социални медии X, отхвърли критиките срещу него като оскърбление за демокрацията и свободата на словото.
Делът на шведите, които имат положително мнение за Tesla, намаля до 11% в проучването на Novus, проведено след встъпването в длъжност на Тръмп, от 19% в подобно анкета, направена в периода 15-17 януари. Делът на тези с отрицателно мнение за компанията пък се повиши от 47 до 63%.
Спадът на Tesla дойде въпреки рязкото нарастване на общите продажби на автомобили в двете страни, като регистрациите на автомобили в Швеция се увеличиха с 14% на годишна база през януари, докато норвежкият пазар нарасна с 82%, стимулиран от скока в икономически оптимизъм. Делът на Tesla от общия автомобилен пазар в Швеция намаля наполовина до 2,1% през януари от 4,2% година по-рано, а в Норвегия - до 7,4% от 21,7% за същия период.
В същото време Норвегия се доближава до целта си за продажби на електромобили тази година, като 95,8 на сто от реализираните нови коли през януари са изцяло на ток, което е безпрецедентно равнище в световен мащаб, съобщи Франс прес.
Електрическите модели миналия месец са били 8954 от общо 9343 продадени нови автомобила, обяви Норвежкият информационен съвет за сухопътен трафик (OFV). От 50-те най-продавани модела в страната само два не са били електрически, а първият от тях е едва на 33-о място в класацията.
За сравнение, делът на електрическите автомобили в Европа е бил 13,6 на сто през 2024 година, което е спад за първи път, откакто продажбите им скочиха значително през 2020-та, според данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).