Речта на Илон Мъск при стъпването в длъжност на Доналд Тръмп като президент на САЩ настрои мнозина срещу изпълнителния директор на Tesla. Стигна се дотам, че някои хора дори поискаха да продадат своя електрически автомобили, а други да се откажат от намерението си да купят такъв. И така се стигна до логичния въпрос наистина ли поведението на Мъск вреди на компанията?
Илон Мъск несъмнено изигра ключова роля в растежа на Tesla, която се превърна от малък производител на електрически автомобили до компанията с най-висока капитализация в света. Нещата обаче се променят и за мнозина Илон Мъск вече не е добър за компанията, която ръководи от 2012. А причините не са никак малко.
Първата критика дойде по време на закупуването на Twitter, сега X. Анализаторите и потребителите започнаха да мислят, че Мъск става все по-разсеян в управлението си на Tesla, предвид успеха на Space X и присъствието на други компании като The Boring Firm или Neuralink. След това дойде политиката с подкрепа за Доналд Тръмп, често пресилени изявления и активна роля в новата администрация на САЩ.
Сега най-богатият човек на планетата трябва да реши и двата проблема. За мнозина Мъск няма време за Тesla и вече не е геният, който иска да промени света и да поведе човечеството към мултипланетна цивилизация. Или по-скоро той е все по-малко и все повече богат и ексцентричен предприемач с илюзии за величие и жажда за власт, който подкрепи предизборната кампания на новия президент на САЩ, като харчи повече пари от всеки друг.
В случая не са толкова важни причините, поради които Илон Мъск казва това, което казва, и прави това, което прави. По-важното е, че популярността му пада и в резултат на това Tesla страда. Изследването Brand Finance показва, че в момента марката струва около 43 милиарда долара, което 15 милиарда долара по-малко от 2023 (тогава Tesla беше оценена на 58,3 млрд. долара).
Говорейки за автомобили, Brand Finance твърди, че и Toyota (65 млрд. долара), и Mercedes (53 млрд.) струват повече. И това е на фона на факта, че стойността на акциите на Tesla са се повишили с 96% за една година, до голяма степен благодарение на усилията в областта на роботиката и изкуствения интелект. В случая става въпрос за цялостен поглед върху здравето на компанията.
Brand Finance проведе 16 000 интервюта и събра много информация за това как хората в момента гледат на Tesla. Репутацията на автомобилния производител е намаляла в световен мащаб. В Европа, например, броят на хората, които биха обмислили закупуването на Tesla, е спаднал от 21% на 15%.
Друго проучване сред 26 000 шофьори, проведено от холандския вестник EenVandaag даде смущаващи резултати - 1 от всеки 3 би искал да продаде своята Tesla заради поведението и изявленията на Илон Мъск. В същото време 51% от анкетираните смятат, че действията на Мъск нямат голям ефект върху продажбите на компанията и че 40% все още казват, че са горди да притежават Tesla.
Като цяло обаче отношението към компанията се променя. В социалните мрежи все повече хора пускат своите Tesla за продажба заради „несъвместими възгледи“ с главния изпълнителен директор. Появиха се дори клиенти на марката, които купуват стикери, за да ги поставят върху колите си. А посланията на тях са доста красноречиви - „Anti Elon Tesla Club“ или „Купих тази кола, преди да разбера, че Илон е луд“.