Китайският автомобилен производител Leapmotor се отказа от плановете си да локализира производството на най-новия си кросоувър Leapmotor B10 в завод в Полша. Злите езици твърдят, че решението било отмъщение след вота за въвеждане на по-високи мита върху китайските коли.
Автомобилният завод в полския град Тихи работи от 1971 година. В него се сглобяват моделите на Stellantis - Jeep Avenger, Fiat 600 и Alfa Romeo Junior, както и китайските малки електрически автомобили Leapmotor T03, които изместиха Fiat 500 от поточната линия.
Както е известно, в края на 2023 година италиано-американският концерн придоби 20% дял в Leapmotor, а по-късно получи изключителни права за продажба, износ и производство на превозни средства на компанията извън Китай чрез специално създадено съвместно предприятие Leapmotor International, в което Stellantis притежава 51% дял.
Кросоувърът Leapmotor B10 беше представен на автомобилното изложение в Париж през есента на 2024 година лично от Карлос Таварес, който по това време беше начело на концерна Stellantis. Идеята беше производството на модела да става в Полша, но след като ЕС гласува да приеме „антикитайски“ вносни мита, плановете се промениха.
Представителите на Полша, както и на други страни, гласуваха в подкрепа на митата. Само пет държави от ЕС не подкрепиха инициативата - Германия, Унгария, Малта, Словения и Словакия. Сега китайците казват, че биха предпочели да преместят производство на Leapmotor B10 в Германия вместо в Полша.
Според запознати, подобна стъпка може да е свързана с желанието на китайците да „накажат“ поляците за тяхното решение за митата. Освен Германия, където Stellantis вече има три фабрики, като варианти се разглеждат също Словакия и Унгария. И двете страни гласуваха против въвеждането на забранителни мита за внос на китайски автомобили.