IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко от пробега си запазват електромобилите в студа?

В първата петица са четири модела на американски производител, показва проучване

Всички автомобили губят от ефективността си в студеното време. Независимо дали се задвижват от ДВГ или електричество, разходът за гориво/ток се увеличава при по-суровия зимен климат. Това е неприятната новина за всички шофьори, независимо от задвижването.


Зима


Добрата новина за собствениците на електромобили е, че сезонните колебания не оказват толкова голямо влияние върху ежедневното шофиране или зареждане, колкото някои си мислят. Това обаче трябва да се има предвид особено при пътуванията през зимата, където по магистралите пробегът значително намалява заради по-високата скорост и водачите трябва да разчитат на обществени мрежи, тъй като са далеч от удобствата на домашното зареждане.

Американската компания Recurrent направи ново мащабно проучване в страната, за да установи колко пробег губят електрическите автомобили в студеното време. Анализирани са реални данни от над 18 000 превозни средства в САЩ от 20 популярни модела. Проучването показа, че електрическите автомобили, оборудвани с термопомпа запазват средно 83% от пробега си при температура от 0 градуса в сравнение със 75% при тези модели, които нямат такава.

Както се знае, термопомпата пренася топлина от външния въздух, дори при студени условия. Подобно на климатика, тя също използва хладилен агент и компресия, за да произвежда горещ въздух много по-ефективно. За всяка единица консумирана електроенергия термопомпата може да генерира 3-4 единици топлина, което я прави значително по-енергийно ефективна от съпротивителното отопление. Ефективността обаче рязко намалява, когато температурата падне под минус 10 градуса по Целзий.


Зима


Както показва проучването, това дали един електромобил има термопомпа или не, не оказва чак толкова съществено влияние върху пробега. В Топ 10 на изследваните модели има четири на Tesla с термопомпа, които при нула градуса запазват от 86 до 89% от пробега си в сравнение с този при идеална температура (максималният за всеки конкретен модел при температура 20-20,33 градуса по Целзий).

Два модела на Rivian, които нямат термопомпа обаче, запазват от 81 до 83%, което не е чак толкова по-малко. Не така стоят нещата при Chevrolet Bolt, Ford Mustang Mach-E и VW ID.4, които губят от 39 до 31% от максималния си пробег при идеална температура.

0 от 500
  • #15
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 12 ( преди 10 месеца )
    "Реален пробег на електромобил е 60% от реалния" добре структурирано и изключително вярно математически съждение. Като на всеки един антиелектрик, който вярва,, че съществува равенството А=60% от А
  • #14
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Ето го, и г-н 20-80 се появи. Сладур-математик, само любимите ти японски "електромобили" имат пробег по книжка 200, реален 120 - мадзички, лескунксчета. Нормалните марки минават 350 км без грижа със 140 и по 500-600 с 90. на Мерцедес плъгините минават по 120 само на батерия, смятай!
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    На г-н Резово му бях предложил бас за 5000 лв, че Тесла стига до там без презареждане. Разбира се, покри се като комунист пред отговорност.
  • #12
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Вярваме, щом така пише значи е вярно. Реален пробег на електромобил е 60% от реалния, тоест ако реално ти е 200 имаш 120км защото фактически винаги зареждат от 20% до 80% но те са сакрани с процентите.
  • #11
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 9 ( преди 10 месеца )
    Никой от нас няма да тръгне за 100 лв, но ще е безценно да ти видим физиономията, когато все пак пристигнем в Резово - невъзможната за достигане от електромобил точка в България. Даже сме решили да те направим главен герой в клип в YouTube, като спираме на всяка една зарядна станция от София до Резово и зареждаме само по 2 минути на всяка, за да видим колко от тях работят и на колко ще чакаме на опашка. Ти самият ще зареждаш и засичаш. Сделка?
  • #10
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 9 ( преди 10 месеца )
    Дай да организираме едно ходене до Резово с групата? Даже някой от нас ще те закара, за да се повозиш и на електромобил и да видиш че не е толкова страшно. От тебе се иска само да приготвиш барбекюто и едно кашонче вино. Нали няма да се отметнеш да дадеш по 100 лв на всеки от нас? Засега сме десетина, Но като кажеш дата може да станем и повече. Само кажи кога и откъде да те вземем с парите виното и пържолите.
  • #9
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    някой до резово ще ходи ли или много студено сега а на лято пък много горещо
  • #8
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Затова като купувате електричка не се лъжете да вземете с по-малката батерия. Пишат 320 км пробег, ти си казваш че и 250 са ти достатъчни, а в действителност се оказват почти 200 и зимата или на магистрала са 150.
  • #7
    6 rate up comment 4 rate down comment
    До 6 ( преди 10 месеца )
    Ти зарежи тая история да не се кара под нулата в България. Снегът в софийско вече не се топи цяла седмица, а и откъде Коледа е все минуси и тук-там някой плюс. Затова е важно техниката да може да работи на минус 20-40, и плюс 85-90.
  • #6
    9 rate up comment 10 rate down comment
    до 1 ( преди 10 месеца )
    Колкото и да го повтаряш, истина няма да стане. Данните от статията дори са леко занижени, защото тук, в България, колите много рядко се движат на 0 градуса. Реалната загуба на енергия тук е под 10%, а ако човек има гараж и загрява колата предварително - загуба няма, освен при много дълги пътувания над 300 км. Разбира се, говоря за Тесла. Другите марки не могат да я стигнат, все още.