Всеки е чувал за Lancia Delta HF Integrale с нейната издута каросерия и готин рали външен вид. Знаете ли обаче, че този хотхеч има по-малък брат - Lancia Delta HF Turbo? В ранната си версия от 1984 година този модел изглежда много по-скромен и почти прилича на обикновена Lancia Delta. Автомобилът на снимките обаче е още по-уникален.
През май същата година дистрибуторът на Lancia във Великобритания - Lancar, регистрира 27 последователно номерирани бройки Delta HF Turbo в цвят Saratoga White с отличителни ивици Martini Sportline, подготвени специално за пресата и дилърите за предстоящото пускане на автомобила на Острова.
Известната ливрея на Martini е избрана в чест на победата на Lancia 037 в Световния рали шампионат през 1983 година. По това време може би никой не предполага, че този единствен успех ще бъде само прологът към шест последователни титли на WRC, спечелени от Lancia Delta от 1987 до 1992!
Автомобилите за пресата са раздадени на специализирани и обществени медии за краткосрочни и дългосрочни тестове, както и на дилъри на Lancia, за да пробват модела преди пускането му на пазара. Днес най-прочутата от тези коли е екземплярът с номер A231 RKJ (на снимките). По време на тестовете тя изминава 14 500 км, след което е предадена на един от дилърите за продажба.
Интересното е, че това вероятно е първият HF Turbo с десен волан, който идва във Великобритания. Регистриран е на 1 февруари 1984 година - три месеца по-рано от останалата флотилия на Martini. HF Turbo е началото на истинския спортен модел Delta, еволюция, която обхваща шест последователни световни рали шампионата и кулминира в легендата Integrale, автомобил, признат за истинска класика.
След няколко промени на собствеността през първото десетилетие, специалистите от Lancia Penley Classic Cars извършват цялостен ремонт на двигателя през 1992-ра, за да оправят проблемите с прегряването. Две години по-късно е направено мащабно възстановяване на каросерията. Извършени са сериозни заваръчни работи, след което колата е пребоядисана. Всички тези ремонти струват на тогавашния собственик над 4500 паунда, във време, когато една десетгодишна Delta струва много по-малко от половината от тази сума.
През 1997 година колата отново сменя собственика си. Той е фен на Lancia, който кара Delta HF Turbo на различни автомобилни партита и клубни събития. Две години по-късно той е получава приз на церемония на Lancia Motor Club Concours. След основен ремонт през 2018/19, автомобилът е показан на няколко изложения, включително на Lancia Motor Club AGM, където получава наградата Concours Best in Class в категорията Deltas & Prismas.
Тежащият едва 1020 килограма автомобил се задвижва от 4-цилиндров редови бензинов двигател с обем от 1,6 литра, който развива мощност от 138 конски сили и 5500 Нм максимален въртящ момент, съчетан с 5-степенна ръчна скоростна кутия. Ускорението до 100 км/ч отнема 8,7 секунди, а максималната скорост е 203 км/ч. Средният разход на гориво в комбиниран цикъл е 8,3 литра на 100 км.