На автомобилното изложение в Токио през 1997-ма е представен щурият концепт Honda J-VX, който трябва да демонстрира комбинация от забавление и екологични технологии. Отпред прилича малко на Lamborghini Murciélago, което, разбира се още не съществува тогава, а стесняващата се задна част леко напомня на Honda CR-Z. Дизайнът е интересен, но концептът крие много по-важни неща - първата демонстрация на хибридната система Integrated Motor Assist (IMA), което според днешните разбирания е "мек" хибрид.
Системата комбинира 1-литров трицилиндров двигател с директно впръскване и компактен стартер-генератор, разположен между двигателя и CVT трансмисията. Той доставя енергия при ускоряване и, обратно, съхранява енергия при забавяне, което днес изобщо не изглежда екзотично, но по това време е интересно. Вместо батерия, между другото, се използва суперкондензатор, който позволява по-бързо разреждане и зареждане. Разходът на концепта е удивителните за времето си 3,5 л/100 км.
Две години по-късно, по-точно през ноември 1999-та, Honda пуска първия си хибрид - моделът Insight. Той заимства много от J-VX, като може би отива дори по-далеч по отношение на функционалния дизайн. За направата му са използвани леки алуминиеви сплави, а двувратата каросерията с аеродинамични капаци над задните колела показва коефициент на съпротивление от само 0,25. Моделът е двуместен с повдигната задна част.
Под капака се крие същия двигател като при концепта, мощността му е 50 kW и са използвани алуминиеви и магнезиеви сплави, а също така може да работи и на бедна смес. Между него и петстепенната механична скоростна кутия електрическият мотор добавя 10 kW, мощността на цялата системата е 54 kW, а максималният въртящ момент - 123 Нм.
В колата са заредени общо 120 NiMH акумулаторни модула с напрежение 1,2 волта с общо 144 V и 6,5 AH. В тази първа итерация хибридът IMA не може да задвижва колелата на електричество самостоятелно, но намалява разхода - според тогавашната методология на EPA той е 3,9 л/100 км на магистрала и 4,4 л/100 км в комбиниран цикъл. Първата версия тежи само 838 кг без климатик и с ръчна скоростна кутия, а по-късната - със CVT трансмисия и климатик, все още тежи невероятните 891 кг.
Първото поколение никога не се превръща в блокбъстър, въпреки че се произвеждано доста дълго време. Между 1999-та и 2006-та общо 2340 души купуват модела в Япония, 14 288 в САЩ и според наличните източници само 392 бройки достигат Европа. Между другото, първото и изключително грозно поколение на конкурента Toyota Prius пристигна на американския пазар, който масово приема първите хибриди, едва след Insight през юни 2000-та - с климатик като стандартно оборудване, по-голяма батерия, но с по-висока консумация.
Само 17 020 бройки са произведени от първото поколение Insight, въпреки оптимистичните планове на Honda да продава 6500 годишно. Тогава не е подходящото време за такава технология - нека вземем предвид, че когато производството започва, това се случва в същата фабрика, където се сглобяват NSX и S2000. Второто поколение на Insight се произвежда във версия с четири врати между 2009 и 2014 година, а третото - от 2018 до 2022.