IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-екзотичната Honda празнува 25 години

Insight е първият модел на марката, който може да се приеме за "мек" хибрид

На автомобилното изложение в Токио през 1997-ма е представен щурият концепт Honda J-VX, който трябва да демонстрира комбинация от забавление и екологични технологии. Отпред прилича малко на Lamborghini Murciélago, което, разбира се още не съществува тогава, а стесняващата се задна част леко напомня на Honda CR-Z. Дизайнът е интересен, но концептът крие много по-важни неща - първата демонстрация на хибридната система Integrated Motor Assist (IMA), което според днешните разбирания е "мек" хибрид.


Honda Insight


Системата комбинира 1-литров трицилиндров двигател с директно впръскване и компактен стартер-генератор, разположен между двигателя и CVT трансмисията. Той доставя енергия при ускоряване и, обратно, съхранява енергия при забавяне, което днес изобщо не изглежда екзотично, но по това време е интересно. Вместо батерия, между другото, се използва суперкондензатор, който позволява по-бързо разреждане и зареждане. Разходът на концепта е удивителните за времето си 3,5 л/100 км.

Две години по-късно, по-точно през ноември 1999-та, Honda пуска първия си хибрид - моделът Insight. Той заимства много от J-VX, като може би отива дори по-далеч по отношение на функционалния дизайн. За направата му са използвани леки алуминиеви сплави, а двувратата каросерията с аеродинамични капаци над задните колела показва коефициент на съпротивление от само 0,25. Моделът е двуместен с повдигната задна част.


Honda Insight


Под капака се крие същия двигател като при концепта, мощността му е 50 kW и са използвани алуминиеви и магнезиеви сплави, а също така може да работи и на бедна смес. Между него и петстепенната механична скоростна кутия електрическият мотор добавя 10 kW, мощността на цялата системата е 54 kW, а максималният въртящ момент - 123 Нм.

В колата са заредени общо 120 NiMH акумулаторни модула с напрежение 1,2 волта с общо 144 V и 6,5 AH. В тази първа итерация хибридът IMA не може да задвижва колелата на електричество самостоятелно, но намалява разхода - според тогавашната методология на EPA той е 3,9 л/100 км на магистрала и 4,4 л/100 км в комбиниран цикъл. Първата версия тежи само 838 кг без климатик и с ръчна скоростна кутия, а по-късната - със CVT трансмисия и климатик, все още тежи невероятните 891 кг.


Honda Insight


Първото поколение никога не се превръща в блокбъстър, въпреки че се произвеждано доста дълго време. Между 1999-та и 2006-та общо 2340 души купуват модела в Япония, 14 288 в САЩ и според наличните източници само 392 бройки достигат Европа. Между другото, първото и изключително грозно поколение на конкурента Toyota Prius пристигна на американския пазар, който масово приема първите хибриди, едва след Insight през юни 2000-та - с климатик като стандартно оборудване, по-голяма батерия, но с по-висока консумация.

Само 17 020 бройки са произведени от първото поколение Insight, въпреки оптимистичните планове на Honda да продава 6500 годишно. Тогава не е подходящото време за такава технология - нека вземем предвид, че когато производството започва, това се случва в същата фабрика, където се сглобяват NSX и S2000. Второто поколение на Insight се произвежда във версия с четири врати между 2009 и 2014 година, а третото - от 2018 до 2022.

0 от 500
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Иво ( преди 1 седмица )
    Хондата си е Хонда,най качествената марка автомобил,аз имам Сивик 2004 г.хибрид,сложих газов инжекцион и разхода на газ ми е 28 л.газ минавам 480 км.в Монтана зареждам 28 л.стигам до Стара Загора и обратно на Лукойла на пътя за Пловдив -Хисаря доливам 26л.а километража показва 452 км.като спрех на колонката,нема немска,италянска или френска кола която да даде такъв разход.
  • #9
    15 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Нямаше успех, защото по това време горивата бяха евтини в САЩ, хората имаха пари да карат коли с по 6-8 цилиндъра и повече, а в Европа се караха масово навтови печки. Просто времето не беше подходящо за пускането на този автомобилен шедьовър.
  • #8
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Нека си кажем истината, хората купуваме повече с очите отколкото с ума, още преди 100 години са разбрали че задните колела трябва да са с такъв вид за да се подобри обтекаемостта, но колко хора биха я купили... Или че багажника трябва плавно да слиза до нулата, ама не е практично.
  • #7
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Pizza & Panini ( преди 1 седмица )
    А за Honda-та мнението ми е, че е най-здравата не сложна за поддръжка, безпроблемна и благодарна кола правена някога на тази планета. До нея по заслуги, може да стои само Корола, без европейското й поколение. Статията добре описва как съвременните "достижения" на "меките" хибриди са били факт и са идейно изчерпани още през 80те от инженерните таланти в Honda. След W124/W140 никога германец не би могъл камо ли желал да се доближи до безупречността в замисъла и производството на японеца.
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Pizza & Panini ( преди 1 седмица )
    * След 250 евро чисто нов ЕГР клапан, на сух двигател без течове, суха турбина без омаслявания без каквито и да е било забележки, след покупка от австриец, данните са ми от пътуването за прибирането до дома. Първи дизел, никога преди това ме бях дори карал дизел. До #3, не е редно слагаш скапания Голф до инженерната Корола. Едното добре известен на всички пазари по света скъп ***, другото е доказан успешен модел поколения наред пак на всички пазари, във всякакви условия без изключени ...
  • #5
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Pizza & Panini ( преди 1 седмица )
    До #2, Ами 2024 1.9 JTD в Alfa Romeo 147 2 врати хечбег без багаж, на 15ки джантиЗа малко над 150км -3.6л/100км общ разход, 80км/ч.Ден по-късно 527км с 22л ~ 4.1л/100 със 110км/ч на нонстоп климатик от които 40км градско и доста работа на място за сън на климатик. С 250 чисто нов ЕГР клапан, с катализатор без интервенции, без чипове, без пушек, без миризми, без омазана в черно задница - да възможно е, от което съм истински впечатлен.Имам и атмосф.бензин, а другата е 2.3 197к.с. с компресор.
  • #4
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Who Cares ( преди 1 седмица )
    Не знам колко ще да е бил мек хибрида, но и досега никой не е направил по-икономична кола от Инсайт. 3 литра на сто км, ако не ме лъже паметта. А го спяха преди много години.
  • #3
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Пропов ( преди 2 седмици )
    Много свежа колица, направена с много знания и креативност. Но хората никога не са оценявали такива неща. Искат си Голфа и Королката, тук там се отпускат за някой премиум от топ марките и те така е било навремето. Сега пък като ги налъгаха с тия Тесли, пазара пак ще стане супер консервативен.
  • #2
    10 rate up comment 6 rate down comment
    до долния ( преди 2 седмици )
    Ти кажи кога дизеловото недоразумение ще постигне 3.5 л на 100.
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Суперкондензаторите имат предимства за хибрид, но явно и някакъв недостатък и затова не ги използват. Единствено се сещам, че губят заряд когато са в покой и сутрин ще потегляш винаги на двг.