В страни като България пътните тунели съкращават времето за пътуване и улесняват живота. Тоест не бихте ги нарекли нещо от жизнена необходимост (иначе нямаше от четвърт век да очакваме прокопаването на този под Шипка). По света обаче има места, където построяването на тунел е без алтернатива - дори и когато се налага той да бъде прокопан под... дъното на Атлантика.
Единственото по рода си кръгово кръстовище под морското дъно. Снимки VisitFaroeIslands
Такова място са Фарьорските острови - брулен от ветровете архипелаг в Северния Атлантически океан, горе-долу по средата между Шотландия и Исландия, и със 700 км по-близо до Северния полюс от Копенхаген. Суровият климат често прави водите между отделните острови неплаваеми, а пътищата по сушата - блокирани от свирепи ветрове, поройни дъждове и гъсти мъгли. Това е принудило местните власти да потърсят решение под дъното на морето - и да построят може би най-необикновените тунели в света.
Новата система от пътища на Фарьорите включва 17 наземни тунела и 4 под водата - включително и единствения подводен тунел с кръгово движение. На практика епичното строителство е превърнало 18-те острова в една обща територия, в която можеш да стигнеш до всяко кътче, без да се налага да използваш лодка. Местните хора казват, че тунелите са тукашният еквивалент на Айфеловата кула и Статуята на свободата - и в потвърждение на това са възложили на известни творци да ги превърнат в произведения на изкуството, за да заинтригуват и туристите.
Остров Сандой
Най-впечатляващият от тунелите е дълъг 11 км и свързва Стреймой, най-големия от островите със столицата Торсхафн, с втория най-голям остров Ейстурой. Съоръжението под морското дъно бе построено само за 4 години (по-бързо от 2-километровия тунел при Железница, между Благоевград и Симитли) и бе открито през 2020. В най-ниската си точка то е на 187 метра под морското равнище.
Новите пътища водят и до сериозни демографски промени: много хора бягат от "лудницата" на столицата Торсхафн (23,000 жители) към спокойствието на Сандой, където в момента се строят десет нови къщи - еквивалента на строителен бум за рядко населените острови.
10-те най-впечатляващи тунела в света (ГАЛЕРИЯ):
Тук не става дума за пътния тунел Сен-Готар (16.9 км), който бе най-дългият в света при построяването си през 1980, и в който загинаха 11 души при трагичен пожар през 2011. Т. нар. "Базов тунел" бе открит през 2016, но той не е за автомобили - само за влакове. За сметка на това е значително по-дълъг - цели 57 км, достига дълбочина от 2300 метра под повърхността, и съкращава почти наполовина времето за пътуване от Цюрих до Милано. За строителството са били използвани 3200 км медни кабели - достатъчно да се прокара жица от Мадрид до Москва.