С пускането на ID.3 марката Volkswagen официално откри своята трета електрическа ера. За да направи това, германският производител се е съсредоточил върху оригинални модели по отношение както на името (ID), така и на дизайна. Но за да премине изцяло към мобилност с нулеви емисии, VW черпи много от миналото си.
Концепцията ID. GTI показва в каква посока ще поеме VW със следващото Polo.
Първата крачка в тази посока е ID.2all - захранван с батерии компактен автомобил, който възприема стила на Polo, а следващата е пускането на нов Golf, който ще бъде изцяло електрически. Автомобилът ще представлява допълнителен скок напред по отношение на технологиите, тъй като ще бъде изграден върху чисто новата SSP (Scalable Systems Platform).
MEB вече не е достатъчна
В наши дни всички електрически автомобили на Volkswagen - говорим за марката, а не за групата, са базирани на MEB. Това е модулна платформа, предназначена изключително за модели с нулеви емисии. Тя дебютира още през 2018 и сега, въпреки че все още може да се актуализира, ще бъде заменена.Бъдещите електрически модели на марката ще бъдат изградени върху платформата SSP. Това включва електрическия Golf, който ще пристигне през 2029.
Една платформа за всички
Платформата SSP, подобно на MEB, е модулна и може да се използва за SUV и седани, които също са много различни. Анонсирана през 2021 като фокусна точка на проекта Trinity - този, който ще вдъхне живот на електромобили от следващо поколение за германската група, тя трябва да замени с както MEB, така и PPE (Premium Platform Electric - на долната снимка), която е използвана за Porsche Macan и Audi A6 и Q6 e-tron.
В сравнение с настоящата платформа, SSP ще бъде изградена с ограничен брой компоненти, така че ще бъде по-проста, по-бърза и по-евтина за производство, като същевременно ще осигурява същата гъвкавост. В основата на нейната концепция е високата степен на стандартизация. Автомобилите, които ще бъдат родени на SSP, ще имат същия софтуер за управление на задвижването, същите двигатели, същите батерии и същите технологии за подпомагане на водача, с изключение на това, че ще бъдат взаимозаменяеми, за да пасват на много модели с различни размери и производителност.
Volkswagen планира да използва SSP, която поради високата степен на интеграция между механични и електронни части се нарича мехатронна платформа, за най-малко 40 милиона автомобила. Те ще имат изходна мощност от 115 до над 1000 к.с.
Ключовата дума - опростяване
Платформата SSP е във фаза на проектиране. Висококвалифициран екип работи по него в новия комплекс близо до централата на Волфсбург. Ръководител на проекта е Маркус Дюйсман, който отговаря за всички изследвания и разработки във Volkswagen Group, и също така е главен изпълнителен директор на Audi.
„SSP няма да предложи универсално решение. Трябва обаче да постигнем максимална продуктова диференциация и същевременно значително намаляване на променливите. Следователно SSP се състои от стандартизирани модули със специални варианти и някои предварително дефинирани размери на платформата“, обясняма Дюйсман.
„Ние ще намалим сложността с около 50 процента, като намалим броя на опциите за всеки компонент - каза още ръководителят на проекта. - В същото време все още можем да предложим голяма диференциация чрез мащабируемост и различни комбинации от модули в комбинация с различни размери на платформи. Ще преминем от настоящите 22 различни батерийни системи към осем.“
Софтуерът VW.OS
Новата платформа означава и нов софтуер. С представянето на SSP, Volkswagen ще дебютира нова операционна система, която ще използва най-съвременните хардуерни компоненти.
Той ще бъде реализиран от подразделението Cariad, което ще бъде подпомогнато в развитието си от американския стартъп Rivian, с който Volkswagen създава 50/50 съвместно предприятие, чиято задача ще бъде да споделят експертизата на двата производителя по отношение на софтуера за създаване на дефинирани електрически автомобили.