Глобалният преход на автомобилната индустрия към електрически превозни средства се ускорява все повече, въпреки че тази година има отлив от страна на купувачите. На този фон последният доклад на McKinsey предупреждава за значително напрежение във веригата за доставки на критични материали за батерии, като това ще се усети много осезателно през 2030 година.
Очаква се продажбите на електрически превозни средства да нараснат от 4.5 милиона единици през 2023 година до 28 милиона годишно до края на десетилетието. Това безпрецедентно нарастване на производството обаче оказва натиск върху наличието на основни материали като литий, манган с висока чистота и графит.
Въпреки че батериите с литиево-железен фосфат (LFP) намаляват зависимостта си от оскъдни материали като кобалт и никел, те все още разчитат в голяма степен на литий, манган и графит. Преминаването към LFP батерии осигурява известно облекчение за индустрията, но тя започва да не се справя с дисбаланса във веригата за доставки.
Освен това добивът на суровини и преработката на тези материали представляват около 40% от общите емисии на батериите за електрически превозни средства. Докладът на McKinsey подчертава, че намаляването на емисиите при тези процеси е от решаващо значение, а към момента това няма как да се случи.
За щастие има няколко нови технологии за производство на батерии, които ще достигнат производствени нива до 2030 година и именно в тях е надеждата на производителите. Основно става дума за няколко нови формули за батерии в твърдо състояние, които използват различни материали.
И вече има няколко тестови съоръжения за възстановяване на литий от геотермални водни източници. Но ако търсенето на електромобили се засили, а новите технологии не станат серийни, то тогава ще се стигне до сериозен недостиг на основните суровини за батерии и производството им ще забуксува.