fallback

Цената на батериите за електромобили продължава да пада

Водещите азиатски производители настъпват агресивно на пазара

Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .

Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.

Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.

Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.

„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.

Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.

Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.

Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.

Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.

„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.

fallback
  • #44
    Турбо ( преди 52 минути )
    До друг Гост.Ако не вярваш за 20% електромобили и 80% автомобили с ДВГ,може да провериш в СФА.Днес ми доставиха новият Рифтър и го знам от първа ръка.
  • #43
    анонимен ( преди 1 час )
    Виж как сам си забиваш голям, втвърден мъжки кожен апендикс в тъмното отверстие. Дачия Спринг в Китай е с начална цена 7800 долара. С 20% ДДС става 9360. Сигурен съм, че дори с промените по нея заради европейските регулации Рено можеше да я продава за под 25 000, ако имаше желание, разбира се. Всъщност, точно това направиха в Белгия. Базовата версия там е 10600 евро БЕЗ субсидии, или 7500 със. Най-скъпата версия е 14300 евро.
  • #42
    анонимен ( преди 1 час )
    Както виждаш моите ЗНАНИЯ се основават на факти, събития и обстоятелства, за които винаги мога да дам източник на информация, за разлика от вашите ВЯРВАНИЯ, заради които се сърдите на всеки зададен към вас въпрос и го приемате лично! Никъде В статията не видях 75 стотинки за киловатчас. Не знам дали ЗНАЕШ, но цената на електрическата енергия се смени във всеки един час на борсата, а цената в почти всички европейски държави е една и съща за съответния час. Както за България така и Германия и Да
  • #41
    анонимен ( преди 1 час )
    Добре де, ако цената за квч е $115, ти батерията на Дания Спринг е 30 квч, значи ще струва към $3500. Ако приемем че това се равнява на 1/3 от стойността на колата, то Спринга трябва да струва не повече от $11000 или 20000 лв.
  • #40
    От статията ( преди 1 час )
    В страната има изградени въглищни и газови централи, които обаче работят САМО КОГАТО ЦЕНАТА Е ДОСТАТЪЧНО ВИСОКА, за да покрие разходите. Вятърните турбини работят непрекъснато, когато има вятър, независимо дали покрива разходите, или не. В някои случаи ЦЕНИТЕ СА ОТРИЦАТЕЛНИ заради излишък и тогава ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ трябва да ПЛАЩАТ НА СВОИТЕ КЛИЕНТИ, за да потребят електроенергията.
  • #39
    От статията ( преди 1 час )
    През 2023 г. делът на енергията от офшорните централи в микса на Дания достига 58%. Това е НАЙ-ВИСОКОТО НИВО В СВЕТОВЕН МАЩАБ. През 2024 г. дори и държавната Orsted не се появи на търга, организиран от правителството, за изграждане на една от най-големите в последно време офшорни централи в Северно море.Една от причините за нежеланието да се инвестира в толкова мащабен проект са НИСКИТЕ ЦЕНИ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯТА, за които допринасят ОСТАНАЛИТЕ ВЯТЪРНИ ЦЕНТРАЛИ в района.
  • #38
    До другия гост ( преди 1 час )
    Аз четох и ЗНАМ. Твой ред е. Статията е "Европа достига границите на експанзията на офшорните вятърни турбини На търг, обявен от датското правителство през ноември, нямаше нито един желаещ да изгради вятърен парк в Северно море 06:49 | 16.12.24 г.
  • #37
    Друг Гост ( преди 2 часа )
    До 36 - До 25 - Не е лесно нали - "това много дълбоко бърка в тъмното отверстие" и от там си вадиш аргументите. За пореден път ти казвам - ЧЕТИ. Намери статията за парковете и виж какво е обяснението. Не съм учител в училище за деца със специални нужди. "В Дания вече са достигнали предела от вятърни централи, които може да поеме системата им. Няма и преносен капацитет за да изнасят излишъка. " - и правителството не знае и обявява търг - *** им кажи бре!
  • #36
    До другия гост ( преди 2 часа )
    В един спор с РУК на тема алтернативите на батериите, стигнах до много интересна информация която ЗНАМ, РУК също ЗНАЕ, но упорито я игнорира, защото влиза в конфликт с ВЯРАТА МУ във водорода и синтетичните горива. А тя е, че в Германия има инсталирани няколко мегавата мрежови батерии собственост на енергийните дружества и няколко гигавата домашни батерии за съхранение на енергия. При тези цени в Германия отдавна е рентабилно да притежаваш батерия и фотоволтаици, въпреки че произвеждат 1000kWh
  • #35
    До другия гост ( преди 2 часа )
    Виж как вече те познавам и знам че ако те питам за наименованието на крокодила ще ми отговориш зелен, просто защото вече си решил какво ще приказваш преди да са ти задали въпроса. Цената която си дал не е висока заради цената на електрическата енергия, а заради данъците и таксите които представляват 80% от себестойността която крайният клиент плаща. 80%, които не се налага да плащаш ако не ползваш електропромисната система и си произвеждаш тока сам, включително съхранението.
fallback
Последни