fallback

Цената на батериите за електромобили продължава да пада

Водещите азиатски производители настъпват агресивно на пазара

Цените на батериите за електрически превозни средства падат по-бързо от повечето очаквания. Тази година ще бъде най-резкият спад от 2017 година насам. С новите технологии и по-евтините алтернативи, идващи на пазара, електрическите автомобили скоро ще станат дори по-достъпни от техните аналози с ДВГ, пише Elekrek .

Цените на електрическите автомобили вече се доближават до тези на бензиновите, след като цената на батериите падна с 20% през 2024 година. Според годишното проучване на BloombergNEF цената на батериите за електрически превозни средства ще падне до 115 долара за kWh още до края на тази година, което е най-големият спад от седем години. Намаляването се дължи на увеличаването на производството на клетки, намаляването на цената на материалите и появата на пазара на по-евтините LFP батерии.

Тъй като цените на батериите за електромобили се очаква да продължат да падат драстично през следващите няколко години, електромобилите скоро може да са дори по-достъпни от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. Според проучването се очаква се средните цени на батериите да паднат под 100 долара за kWh, като това ще стане малко преди края на 2026 година. Това се счита за праг на т.нар. "ценови паритет" за автомобили с двигатели с вътрешно горене. До 2030-а пък, цените може да паднат до 69 долара за kWh.

Проучването също така показва, че геополитическата несигурност и слабото търсене може да натежат върху ценообразуването. Не е тайна, че Китай доминира световния пазар на батерии, но ако спадът на търсенето на електромобили в останалата част от света продължи, то китайците ще бъдат принудени още повече да свалят цените.

„Очаква се само Китай да произведе достатъчно батерийни клетки, за да отговори на 92% от общото глобално търсене от 1.2 тераватчаса за електрическите превозни средства и сегментите за стационарно съхранение през 2024 година “, се отбелязва в доклада. Това „оказва натиск върху цените на батериите и те бързо поевтиняват“.

Въпреки че това води до по-ниски цени на електрическите превозни средства, излишният капацитет е проблем. Световните лидери в производството на батерии като BYD и CATL агресивно намаляват цените, предизвиквайки ценова война за батериите за електрически превозни средства.

Всички говорят за ценова война на EV в Китай, но пазарът на батерии я подхранва зад кулисите. Падащите цени принуждават по-малките производители да последват примера, жертвайки маржове в процеса. Въпреки това, ако продажбите на електромобили се забавят, производителите на батерии вероятно ще намалят производството.

Промяната в политиката ще повлияе на цените на батериите. В Европа Германия и Франция вече намалиха субсидиите, което доведе до рязък спад в търсенето на електромобили.

Междувременно се съобщава, че екипът на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп планира да отмени федералния данъчен кредит от $7500 за електрически автомобили. Тръмп също така заплашва да наложи 60% мито върху вноса от Китай и до 20% от други страни, което вероятно ще доведе до повишаване на цените.

„Навигирането в променящите се тарифни режими ще остане ключово предизвикателство за доставчиците и потребителите на батерии“, заключава докладът.

fallback
  • #7
    q ( преди 7 часа )
    Защо така с лошото, баш преди празниците. Разбирачите знаят - батериите не се търсят. И най-вече колите с ДВГ с хиляди механични части, дето все се износват, не пасват- винаги ще са по добри и по-евтини от тези с батерии. Друго си е да доливаш, смърдиш и замърсяваш - чувстваш се жив и значим. Всъщност всичко е до пари. Критиците на електромобилите ще се стопят при цени по-изгодни от тези с ДВГ. И за нови и за стари коли.
  • #6
    Лудория ( преди 7 часа )
    Не знам дали разбирате, но това с 69 долара е нещо, дето се надяват да бъде след 5 години. Освен това, това в момента се случва по време на ценова война. А след като тя приключи, никой не може да каже каква ще бъде цената, която желаят "победителите". А за цените на ДВГ, то повечето идва от глоби, такси, акцизи. То и цените са такива в Европа, не в САЩ или Африка. ;) Това, че тука ни цакат, не значи че цакат навсякъде...
  • #5
    Илиян ( преди 7 часа )
    Не съм антиелектрик, просто може би все още не мога да си пречупя мисленето в полза на електромобилите. Ами сигурно съм стар и закостенял, но според мен е логично електромобилите да са по-евтини от ДВГ, защото приложението им е по-ограничено, пробегът се влияе много от климатичните условия, и т.н. Да видим тези ценови войни в какъв вид други войни ще прераснат!
  • #4
    анонимен ( преди 7 часа )
    Когато една стока спре да се търси, нормално е цената да пада.
  • #3
    До 1 ( преди 8 часа )
    Нещо не се разбрал статията. Паритетът си остава на 100 долара за киловатчас. Според статията този паритет се очаква през 2026, а тези 69 долара за които говориш, се очакват през 2030 година. Тогава логично електромобилите ще са станали още по евтини. Като го комбинираш с предвиденото от тебе увеличение на ДВГ, то няма да има практически смисъл от забрана за продажба на ДВГ през 2035 година. ДВГ ще е скъпо удоволствие само за тези които могат да си го позволят или просто нямат друг избор.
  • #2
    Съобразявайте се ( преди 8 часа )
    Недей те така с лошо още от заглавието! Има антиелектрици със слаби сърца.
  • #1
    анонимен ( преди 8 часа )
    Преди няколко години обещаваха паритет при около 100 долара/кВч. Оттогава цените на ДВГ скочиха, но сега сметката показва, че ще има паритет при 69 долара. А докато стигнем тази цена ще има поне още един скок на цените на ДВГ.
fallback
Последни